Ministerbesök hos Ica-skolan i Bergsjön

Ministerbesök hos Ica-skolan i Bergsjön

Idag, den 18 oktober, besökte integrationsminister Erik Ullenhag, migrationsminister Tobias Billström och arbetsmarknadsminister Hillevi Engström Ica-skolan i Bergsjön. De hälsade på och ville höra om verksamheten, prata med eleverna och träffa samarbetsparterna som gjort projektet till den framgång det är.

En fråga som ställdes till eleverna var – ”Hur kom ni med i Ica-skolan?” Kassandra som började i juni berättade att hon varit hemma med sina barn i 3 ½ år och hade svårt att komma ut på arbetsmarknaden efter det.

Erik Ullenhag frågade eleverna – ”Vad gör ni med arga kunder som klagar på köttfärsen?” - Då får man åtgärda det, för kunden har alltid rätt, svarade eleverna med ett leende.

Gunilla Karlsson från GöteborgsLokaler som varit med i projektet från början berättade för våra besökare att anledningen till att bolaget är med är vi har ett ägardirektiv som fokuserar på att vi skall främja sysselsättning. Detta är ett sätt vi gör det på. Gunilla berättade också att vi igår träffade stadsdelsförvaltningen Angered för att undersöka möjligheten till att öka antalet deltagande elever, så att ännu fler får chansen att gå Ica-skolan.

ICA-skolan är ett brett samarbete med syfte att utbilda och ge ungdomar mellan 18-24 år ett riktigt arbete. Arbetslösa ungdomar får chansen att genomgå en 6 månaders lång driftutbildning för butik.

Under utbildningen har ungdomarna fått teoretisk utbildning i sex dagar via ICA-skolan och resterande tid har eleverna praktiserat i ICA-butiker. Utbildningen sker inom ramen för Ung & Tryggs samarbete i Göteborg där GöteborgsLokaler har finansierat utbildningen och bemanningsföretaget Svenska Storesupport har varit med under praktiken och erbjuder vissa av ungdomarna arbete efter utbildningen. Familjebostäder är också en av parterna i samarbetet och bidrar med utbildningslokal för ICA-skolan. Ungdomarna, som är mellan 18 och 24 år, har rekryterats via Arbetsforum i Kortedala/Bergsjön. Alla har varit arbetslösa under lång tid och har haft svårt att komma in på arbetsmarknaden.