GöteborgsLokalers trotjänare tackar för sig

GöteborgsLokalers trotjänare tackar för sig

En av GöteborgsLokaler riktiga trotjänare går snart i pension. Efter mer än 18 år i bolaget lämnar skattechef Ingemar Olsson nu arbetslivet bakom sig.

Ingemar Olsson började sin karriär inom allmännyttan 1998, då han rekryterades som skattechef till det nystartade bolaget GöteborgsLokaler. Han kom närmast från en tjänst på revisionsbyrån Deloitte.

Ingemar Olsson har under åren på GöteborgsLokaler varit behjälplig med skattefrågor för ett tiotal kommunala bolag i Göteborg, däribland alla allmännyttiga bostadsbolag som ingår i Framtidenkoncernen. Hans uppdrag har bland annat inneburit hjälp till kundbolagen gällande skatteoptimering och rättsfrågor. Mellan åren 2002-2015 assisterade Ingemar Göteborgs Stad i ett flertal skattetekniska ärenden.

Ingemar kan se tillbaks på ett långt yrkesliv. Sammanlagt har han jobbat med skattefrågor i 42 år. En höjdpunkt i karriären var när han tillsammans med andra intressenter drev frågan gällande fastighetsskatt på vakanta lägenheter ända upp till Regeringsrätten. Rätten dömde till fastighetsägarnas fördel, vilket för bolagen inom Framtidenkoncernen innebar en återbetalning av fastighetsskatt motsvarande många miljoner kronor.

Ingemar ser också gärna tillbaks på när han fick till en lagändring avseende det utvidgade reparationsbegreppet i 19 kap. 2§ IL. Förändringen innebar stor ekonomisk fördel för våra fastighetsbolag.

Nu går alltså tiden som yrkesarbetande mot sitt slut.

– Jag kommer givetvis att sakna mina kollegor, säger Ingemar. Under alla mina år på GöteborgsLokaler har bolaget präglats av en bra värdegrund och god stämning.

Samtidigt ser han fram emot pensionen.

– Nu får jag mer tid för mina barn och barnbarn. Det kommer med all sannolikhet också att bli en och annan kombinerad kultur- och sportresa. Rom är en stad jag mer än gärna återvänder till, avslutar Ingemar Olsson.

Ingemar fyller 65 år senare i år och hans sista arbetsdag blir den 29 april.

För mer information, kontakta Ingemar Olsson. ingemar.olsson@goteborgslokaler.se