Den besynnerliga dosan från 1700-talet. Foto: Göteborgs stadsmuseum

Mysteriet med Stadsmuseets gulddosa och Marie Antoinette

I Göteborgs stadsmuseums samlingar finns en besynnerlig dosa av guld och emalj. Det är en vacker dosa, med hår infällt bakom glas. I dosan ligger en handskriven lapp som säger att föremålet tillhört Axel von Fersen, och att håret kommer från en av historiens mest kända personer, Marie Antoinette. Men kan det verkligen stämma? I samband med att dosan nu ställs ut i museets 1700-talsutställning har museipersonalen tagit sig an den hårresande historien.

I över tvåhundra år har det skvallrats om den svenske greven Axel von Fersen och den franska drottningen Marie Antoinette. Var de vänner eller älskande? Därom tvistar de lärde. Säkert är dock att de umgicks flitigt under delar av 1770- och 80-talet – och att det under denna tid var vanligt att skänka hårlockar till sina nära och kära.

– Den franska drottningen Marie Antoinette var känd för att skicka hårlockar till sina närmaste och den svenska greven Axel von Fersen skrev i ett brev att han skulle ge en av drottningens hårlockar till sin syster. Vi vet också att Axel von Fersen ägde många snusdosor, varav flera hade hårmattor. Sannolikheten att han ägde föremål med Marie Antoinettes infattade hår, är därför stor, säger Marie Hellervik, intendent för samlingar på Göteborgs stadsmuseum, som tagit sig an mysteriet med museets dosa genom klassiskt detektivarbete i arkiven och med hjälp av externa experter.

Hemligheten i en liten ask
Stadsmuseets lilla gulddosa mäter knappt tio centimeter, men lappen inuti skvallrar om stora hemligheter. Med snirklig handstil står det att en Herr Feron har köpt dosan av grevinnan August Gyldenstople, som ärvt den av sin farbror Axel Fersen – och att håret är en gåva från Marie Antoinette.

På lappen i dosan står det: ”I början af 1860-talet delgaf mig Herr Feron, chef för firman Möllenborg [otydlig text] att han af Grefvinnan August Gyldenstople tillhandlat sig diverse pretiosa, att deribland förefanns en snusdosa, som ej passade för hans affär, utan erbjöd mig att öfvertaga densamma. Dosan hade grefvinnan ärft efter sin onkel, grefve Axel Fersen och traditionen inom familjen berättade, att den hårlock som den innefattar hade grefven erhållit af den olyckliga drottningen Marie-Antoinette efter flykten till Varennes. Grefven hade låtit innefattad den af en berömd juvelerare i Palais Royal. Må detta nu vara hur som helst, så representerar dosan ett högst elegant arbete såväl i smak som i utföring.”

– Vi har kunnat verifiera att Herr Feron handlade med guld och att Axel von Fersens brorsdotter faktiskt ärvde stora delar av sin familjs förmögenhet, varav flera dosor. Vi vet också att hon levde ett dramatiskt, utsvävande lyxliv och spelade bort alla sina pengar. Hon var alltså i desperat behov av pengar under den period Herr Feron ska ha köpt dosan av henne, säger Marie Hellervik.

Dessutom skvallrar dosans kvalitetsstämpel om att den tillverkades i Paris åren 1777-78, under samma tid som Axel von Fersen och Marie Antoinette lärde känna varandra.

Mysteriet fortsätter att gäcka
Det finns dock fakta som förbryllar och motsäger budskapet på lappen i dosan. Exempelvis är hårets kvalitet grövre än vanligt människohår. Då forskare säkrat Marie Antoinettes DNA-profil, hade håret i dosan kunnat jämföras med drottningens. Men – det är omöjligt att komma åt håret i dosan utan att ta sönder glaset.

– Idag har vi ingen metod att testa DNA utan att ha sönder föremålet, men i framtiden kanske vi kan. Medan vi väntar på svar fortsätter mysteriet med dosan att fascinera oss. Det är ett högintressant föremål med eventuella kopplingar till två internationella 1700-talskändisar, kärlek och storpolitik. Det är roligt att bjuda in publiken till denna deckargåta, som visar hur komplex och spännande historien kring våra föremål är, säger Carina Sjöholm, museichef.

Dosan visas på Göteborgs stadsmuseum som en del av den permanenta utställningen 1700-talets Göteborg, från och med lördagen den 8 juni 2024.