Hyresförhandlingar mellan Gnestahem och Hyresgästföreningen strandade: Ärende hänskjutet till Hyresmarknadskommittén

Gnestahem och Hyresgästföreningen har inte lyckats komma fram till någon överenskommelse i årets hyresförhandlingar. Gnestahem har därför ansökt om medling hos Hyresmarknadskommittén.

På grund av det nuvarande ekonomiska klimatet har kostnaderna ökat för både privatpersoner och företag, vilket har lett till försvårade förhandlingar. Gnestahem har också särskilt drabbats lokalt av extremt höga taxehöjningar för fjärrvärme och för vatten och avlopp.

-De stora kostnadsökningar vi sett och ser i samhället påverkar i hög grad oss som bolag precis som de påverkar hushållen. För att vi ska ha möjlighet att underhålla våra fastigheter och förvalta våra bostäder på ett hållbart sätt kommer höjningen av hyran behöva vara högre än vanligt för att täcka våra kostnadsökningar. Vår ambition har varit att komma överens om en hyresnivå som balanserar omtanke för våra hyresgäster med att fortsätta att ta ansvar för bolagets långsiktiga ekonomiska utveckling, säger Catherina Fored vd, Gnestahem AB.

Ärendet har nu hänskjutits till Hyresmarknadskommittén för medling. Detta är ett nödvändigt steg för att säkerställa att alla parter får en rättvis och balanserad lösning. Gnestahem hoppas på en snabb och rättvis lösning som gynnar alla parter och kommer att fortsätta att arbeta tillsammans med Hyresgästföreningen och Hyresmarknadskommittén för att uppnå detta.

- Vi har haft fyra förhandlingsmöten men tyvärr inte lyckats komma fram till en överenskommelse. Det femte inplanerade mötet valde Hyresgästföreningen att ställa in och vi tolkar det nu som att man inte vill fortsätta att förhandla och därmed har årets hyresförhandling strandat. Vår ambition har hela tiden varit att komma överens men tyvärr har vi inte lyckats med det. Vi tolkar modellen i trepartsöverenskommelsen mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna olika och utifrån denna får vi helt olika nivåer. Det innebär att vi i dagsläget inte exakt vet vilken nivå vi ska förhandla om och därför vet vi inte hur hög höjningen blir, det ska bestämmas i dialog med Hyresgästföreningen. Därför har vi hänskjutit ärendet till Hyresmarknadskommittén, säger Catherina Fored vd, Gnestahem AB.

Gnestahem AB kommer inte att kommentera ärendet vidare i dagsläget.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.