Gnestahems medarbetare, Ibrahim Ahmed undervisar Boskolans elever om hur man tar hand om sin lägenhet på ett bra sätt. Hur man sopsorterar och vilka regler som gäller i gemensamma utrymmen med mera. Foto: Conny Karlsson

Gnestahem satsar på Boskola

Gnestahem startar Boskola för att öka kunskapen bland sina hyresgäster om hur det är att bo i en hyresrätt och hur man tar hand om sin lägenhet men också hur man kan öka grannsämjan och trivseln i bostadsområdet.

Boskolan är ett samarbete med Gnestahem, Gnesta kommun och Hyresgästföreningen.

- Vi ser Boskolan och samarbetet som oerhört positivt och är en del av vårt samhällsansvar som allmännyttigt bostadsbolag. Boende handlar inte bara om tak över huvudet utan lika mycket om att lära sig hur det är att bo i Sverige. Allt för att ge en bra möjlighet till integration, säger Catherina Fored, vd Gnestahem AB.

Syftet med Boskolan är att nyanlända ska få chansen att lära sig vad det innebär att vara hyresgäst i Gnestahem och vilka rättigheter och skyldigheter man har när man bor i en lägenhet. Det är många praktiska frågor man ställs inför som nyanländ i ett nytt land med ny kultur. Inte minst allt som rör boendet. Hur betalar man hyran? Vad är ett elavtal? Hur ska man sopsortera i miljöboden? Hur fungerar tvättstugan?

-Detta är saker som för många är självklart men kommer man från ett annat land och aldrig har sopsorterat så kan vi inte förutsätta att man vet hur det går till. Vi använder oss av Sveriges Allmännyttas material där vi namnsatt det man möter i vardagen, som saker i lägenheten eller ute i bostadsområdena, som exempelvis spis, fläkt och miljörum, säger Conny Karlsson, Förvaltningschef Gnestahem AB.

Boskolan är till för de som bor i lägenhet i Gnestahem. Kursen hålls på arabiska och svenska vid sex tillfällen. Vi utvecklar ständigt Boskolan och formar den utifrån hyresgästernas önskemål och behov.