Gnestahem och lokalpolisen i gemensamt initiativ för tryggare bostadsområden

Gnestahem och lokalpolisen i gemensamt initiativ för tryggare bostadsområden

Gnestahem leder, i samarbete med lokalpolisen, ett nytt projekt kallat "Tryggare Portar" för att öka tryggheten och gemenskapen i våra bostadsområden. Projektet syftar till att förbättra säkerheten och trivseln för våra hyresgäster genom en rad konkreta åtgärder.

Gängbildningar i vissa trappuppgångar har skapats en otrygg miljö för våra hyresgäster. För att motverka detta problem arbetar Gnestahem nära polisen för att minska skadegörelse och droghandel samt för att avvisa obehöriga personer från trapphus och gemensamma utrymmen. Målet är att skapa en tryggare och säkrare miljö för alla boende och deras gäster.

Gnestahem överväger även att använda ljudstörande apparater som avger obehagliga ljud för att effektivt avskräcka obehöriga från att vistas i trapphus och gemensamma utrymmen. Denna metod har visat sig framgångsrik hos andra bostadsbolag, där problem som skadegörelse och droghandel minskat markant.

"Vi är mycket stolta över att presentera "Tryggare Portar" som är ett led i vårt långsiktiga arbete för tryggare och trivsamma bostadsområden. Genom samarbete med polisen får vi bättre kunskap om vad som händer i närområdet och kan arbeta mer förebyggande, samtidigt som vi arrangerar aktiviteter som främjar gemenskapen bland våra hyresgäster", säger Catherina Fored, VD för Gnestahem.

Polisen delar Gnestahems engagemang och ser fram emot det fördjupade samarbetet. "Det här projektet är ett utmärkt exempel på hur vi kan arbeta tillsammans med lokala aktörer för att skapa en tryggare miljö för alla. Genom ökad närvaro och förebyggande arbete kan vi tillsammans med Gnestahem göra en verklig skillnad i människors vardag," säger Martin, representant för områdespolisen i Gnesta.

Gnestahem kommer även att intensifiera sina aktiviteter och insatser i bostadsområdena. Vi har startat odlingsprojekt för att skapa gemenskap, och vårt återbruksprojekt är i full gång. Vi fortsätter med att trygga områden genom ordnad plantering, skötsel samt förbättrad belysning.

Tillsammans med Gnesta kommun och Hyresgästföreningen startar vi även trygghetsvandringar i Gnesta. Samarbetet med Socialförvaltningen har också utökats för att hantera missförhållanden i hemmet, vilket ytterligare förstärker vårt engagemang för trygghet och säkerhet.

Projektet "Tryggare Portar" innebär förstärkta säkerhetsåtgärder och sociala insatser där hyresgästerna står i centrum. Regelbundna trygghetsvandringar och aktiviteter syftar till att öka sammanhållningen och främja en hållbar och inkluderande utveckling av vår gemenskap.

"Vi ser en tydlig koppling mellan ökad trygghet och förstärkt gemenskap. Genom att arbeta tillsammans med polisen och andra lokala aktörer kan vi skapa säkrare och mer inkluderande miljöer," avslutar Catherina Fored.

För mer information, vänlig kontakta:

Catherina Fored, VD Gnestahem AB

catherina.fored@gnestahem.se

Martin områdespolis i Gnesta

11414 samt www.polisen.se

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.