Gnestahem och Hyresgästföreningen är överens om hyror för 2023

Gnestahem och Hyresgästföreningen är överens om hyror för 2023

Gnestahem har efter beslut i Hyresmarknadskommittén om en generell hyresökning på 4,3 procent träffat en överenskommelse med Hyresgästföreningen avseende år 2023. Hyresjusteringen gäller från och med den 1 april vilket innebär en retroaktiv hyreshöjning för april, maj och juni. För en hyresgäst med en normalstor trea på 79 kvadratmeter innebär överenskommelsen en höjning med ca 325 kronor per månad.

– Sett till hur långt vi som parter stod ifrån varandra i början av året så är det skönt att äntligen kunna ge alla hyresgäster ett besked. Däremot är det tråkigt att vi som parter inte lyckades nå en lokal överenskommelse. Förhandlingsläget i år har varit extra svårt på grund av ett osäkert ekonomiskt läge med höga kostnadsökningar som vi inte själva styrt över, som energi, taxehöjningar och räntor och samtidigt tillsammans med nya spelregler och olika tolkningar av trepartsöverenskommelsen. Precis som för de flesta allmännyttiga bostadsbolag i landet är därför hyreshöjningen högre än tidigare år, säger Catherina Fored, vd Gnestahem.

Förhandlingarna mellan Gnestahem och Hyresgästföreningen började redan i februari, men parterna stod då väldigt långt ifrån varandra. Gnestahem yrkade en hyreshöjning med 8,33 procent för att bära kraftigt ökade kostnader på grund av inflation, räntehöjningar och skenande energipriser och för att fortsätt kunna hålla en hög servicenivå, sköta om och underhålla sina fastigheter samt områden.

Hyresgästföreningens motbud var 1,44 procent. Vilket innebar att parterna stod väldigt långt ifrån varandra för att finna en lösning. Därför gick ärendet vidare i början av mars till Hyresmarknadskommittén, som medlar i förhandlingar mellan allmännyttiga bostadsbolag som Gnestahem och Hyresgästföreningen.

Efter fortsatta förhandlingar med hjälp av medlare från Sveriges Allmännytta beslutade till slut Hyresmarknadskommitténs arbetsgrupp den 12 maj om en generell hyresökning på 4.3 procent och som retroaktivt ska gälla från och med den 1 april.

Den 23 maj träffades Gnestahem och Hyresgästföreningen igen för att slutligen landa i en överenskommelse om hyresnivåerna.

Hyresjustering från den 1 april 2023

• Hyran för lägenheter med varmhyra höjs med 4,56 procent
  • Hyran för lägenheter med kallhyra höjs med 3,88 procent
  • Hyran för lägenheter med individuell mätning och debitering av vatten höjs med 4,05 procent