Gnestahem firar 25 år!

Gnestahem firar 25 år!

Gnestahem registrerades som bolag den 25 augusti 1998 och det uppmärksammas genom att fira tillsammans med boende och gäster. Sedan avknoppningen från Nyköpingshem har mycket hänt. Nya hus har byggts och flera nya projekt diskuteras för att möjliggöra framtida nya bostadsområden i kommunen.

- "Det är viktigt för Gnestahem att vi ökar trivseln och gemenskapen i våra bostadsområden tillsammans med våra hyresgäster. Därför är satsningen med odlingslotter, återbruk, klimat- och miljöaktiviteter och Bostadsskolan en del i arbetet, säger Ingrid Jerneborg Glimne, ordförande i Gnestahem".

De senaste året har Gnestahem ökat aktiviteter inom hållbarhet. Klivit in i Allmännyttans Klimatinitiativ för att minska klimatpåverkan i den egna verksamheten och uppmuntra boende att leva klimatsmart. Ett exempel är återbrukstältet där möbler och annat samlas in som kan komma till nytta i andra hem istället för att kasta. Ett annat exempel är sopsortering där avfall, sortering och matsvinn står på schemat. Förra året startades Bostadsskolan för att öka kunskapen om hur det är att bo i en hyresrätt och hur man tar hand om sin lägenhet men också hur man kan öka grannsämjan och trivseln i bostadsområdet.

Gnestahems senaste satsning är projektet "grönare gård" där en innergård med asfaltyta ersätts med ängsmatta, flera träd, bänkar och bord, grillplats, boulebana och plantering för att öka den biologiska mångfalden. Inför nästa säsong planeras också plats för odling då stadsodling kommer vara en viktig aktivitet.

- "Grönare gård" är ett projekt som är delfinansierat av Boverket och målsättningen är att öka den biologiska mångfalden i ett av våra bostadsområden. Just nu pågår arbetet att omvandla en del av innergården i kvarteret Snickaren till en grönare plats som i första etappen ska vara klar i höst. Men vi fortsätter att förädla området och tillsammans med hyresgästerna planera för framtida odling, säger Catherina Fored, vd Gnestahem".

.