Gnestahem AB ansöker om medling i hyresförhandlingarna

Gnestahem AB ansöker om medling i hyresförhandlingarna

Hyrorna för 2023 är inte klara

Gnestahem AB och Hyresgästföreningen har inte lyckats komma fram till någon överenskommelse i årets hyresförhandling.

Gnestahem AB har därför ansökt om medling hos Hyresmarknadskommittén (HMK).

– Förhandlingsläget i år har varit unikt. Vi har sett dramatiska förändringar under 2022 med kraftigt ökade kostnader på grund av inflation, räntehöjningar och skenande energipriser vilket lett till drastiska kostnadsökningar som vi måste få täckning för och kunna fortsätta hålla en hög servicenivå och sköta om våra fastigheter. Vår ambition har självklart varit att komna överens men tyvärr har vi inte lyckats med det efter ett antal möten. Vi står fortfarande långt ifrån varandra när det gäller hyresnivåerna och vi har olika åsikter om hur man ska tolka trepartsöverenskommelsen, säger Catherina Fored, vd Gnestahem AB

Förhandlingarna om hyrorna för 2023 inleddes i februari. Då Gnestahem AB och Hyresgästföreningen inte kommit överens går nu ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén, HMK, en nationell kommitté för allmännyttan som prövar tvister i samband med hyresförhandlingar.

Om medlingen inte leder till resultat så har Hyresmarknadskommittén mandat att fastställa hyresnivåer för 2023.

Gnestahem AB yrkade inför årets förhandlingar en hyreshöjning med 8,33 procent från och med 1 april 2023. Hyresgästföreningens motbud är 1,44 procent.

Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen har gemensamt kommit överens om vilka faktorer som ska vara vägledande under hyresförhandlingarna 2023. Gnestahems yrkande baseras på trepartens modell.

Gnestahem AB kommer inte att kommentera ärendet vidare i dagsläget.