​Lars Calmfors med flera kommenterar vårbudgeten för Fores räkning

Tankesmedjan Fores har under dagen sammanställt kommentarer från sina främsta experter inom ekonomi, integration, migration och klimat. Kommentarerna finns samlade på Fores hemsida och experterna finns tillgängliga för ytterligare frågor från medier.

– Regeringens bedömningar av BNP- och sysselsättningsutveckling är förmodligen alltför optimistiska. Regeringen räknar med ett BNP-fall i år på cirka 4 procent, medan IMF:s prognos igår var nästan 7 procent. Det förefaller mer realistiskt, säger Lars Calmfors, professor emeritus i internationell ekonomi och vetenskaplig rådgivare på Fores.

Fores har gått igenom regeringens förslag i vårändringsbudgeten och tidigare ändringsbudgetar de senaste veckorna. Förutom Lars Calmfors kommenteras budgeten av vd Ulrica Schenström, vice vd Andreas Bergström, chefen för Klimatprogrammet Mette Kahlin McVeigh och chefen för Migrations- och integrationsprogrammet Therese Lindström.

– Krispaket och återuppbyggnaden av ekonomin bör genomföras med klimatet och morgondagens kriser i åtanke. Genom att investera på ett grönt sätt kan Sverige få både ökad konkurrenskraft och välstånd i framtiden, säger Mette Kahlin McVeigh, chef för Klimatprogrammet.

– Flera jobb har redan försvunnit och allra hårdast har det slagit mot service- och tjänstesektorn. Det är också i tjänstesektorn som vi ser väldigt många nyanlända och utrikes födda, som anställda såväl som egenföretagare. Vi ser därför ett behov av att accelerera och stärka stödet till den här gruppen, säger Therese Lindström, chef för Migrations- och integrationsprogrammet.

– Om krisen blir mer än en tillfällig nedgång på grund av distansering blir den mer lik en vanlig konjunkturnedgång. I det läget brukar statens respons vara att acceptera konkurser och skydda arbetskraften genom arbetslöshetsförsäkring, arbetsmarknadsutbildning och andra omställningsåtgärder. Dels är det en långsiktig vinst för ekonomin att vissa företag och jobb försvinner, för att andra ska kunna ta deras plats längre fram. Dels är det mycket dyrt att hålla företag under armarna en längre tid. Under sommaren kommer därför regeringen behöva fundera på vart utvecklingen ser ut att vara på väg – blir nedgången långvarig kan man tvingas byta strategi, avslutar Andreas Bergström, vice vd för Fores.

Läs samtliga kommentarer här.

Kontakt

Vill du kontakta Fores medarbetare för vidare kommentarer? Vänligen se respektive kontaktuppgifter och pressbilder här, eller kontakta

Agnes Bondelid, kommunikationschef, Fores
E-post: