Fores rekryterar Elias Rosell som ny medarbetare i Bryssel

Fores har sedan länge identifierat behovet av att närvara i EU-sammanhang, både för att EU:s beslut i allt högre grad påverkar Sverige, och för att det går att utnyttja EU mer än vad Sverige hittills gjort. Förankring av Fores forskningsprojekt på EU-nivå är en given del av tankesmedjans arbete.

2018 beslutade Fores att som första tankesmedja i Sverige anställa en medarbetare baserad i Bryssel. Elias Rosell tar nu över rollen som Fores representant i den europeiska huvudstaden.

– Det är en oerhört viktig tid i EU, med parlamentsval i maj, ny kommission till hösten och ett ifrågasättande av Unionen som går långt bortom Brexit. Då är det viktigt för oss att ha någon på plats som både bevakar och för fram förslag, menar Mattias Goldmann, vd på Fores.

Elias har en kandidatexamen i geovetenskap och har tidigare skrivit för energisidan Second Opinion och Supermiljöbloggen, samt vikarierat som ledarskribent på Södermanlands Nyheter, Länstidningen Södertälje och Eskilstuna-Kuriren. Han har också arbetat som kommunalrådssekreterare för Miljöpartiet Södertälje, men är i dag inte partipolitiskt aktiv.

– Jag ser fram emot att vara Fores ögon och öron i Bryssel. Fores forskningsprojekt berörs direkt av de beslut som tas och de diskussioner som förs på EU-nivå. Som tankesmedja måste vi hela tiden vara på tårna och följa debatten för att hålla oss relevanta.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Emma Høen Bustos, pressansvarig, Fores
emma.hoen.bustos@fores.se