FORES och bokförlaget Ivrig inleder samarbete

Tankesmedjan FORES och bokförlaget Ivrig startar samarbete om utgivning av böcker. Under vintern/våren 2011 planeras utgivning av tre böcker med bäring på samhällsdebatten.

FORES är sedan tidigare inriktade på att ta fram vetenskapligt baserade studier och böcker om entreprenörskap, migration och miljö, som distribuerats gratis. Nu inleder man ett boksamarbete med nystartade förlaget Ivrig.

Under vintern och våren 2011 kommer FORES och Ivrig att under gemensam flagg ge ut tre böcker: Nationalekonomi för nyfikna av DI-journalisten Gunnar Örn (8 december 2010), Finanskrisen förklarad av ekonomerna och bröderna Pehr och Ulf Wissén (februari 2011) samt Framtiden digitalisering och kultur av kulturdebattören Eric Schüldt och medieforskaren Jonas Andersson (mars 2011).

- Detta är tre intressanta bokmanus som förtjänar en bred spridning i olika lager av samhällsdebatten. Vi är mycket nöjda med att ha fått till stånd samarbetet med Ivrig och hoppas kunna komma ut med intellektuellt spännande böcker kontinuerligt säger FORES t.f. vd Mattias Johansson.

FORES har haft ambitionen att ge ut böcker för vidare spridning sedan tankesmedjans start 2008. I och med att samarbetet med Ivrig grundlagts blir bokutgivningen nu ytterligare ett ben i verksamheten.

Ivrig är ett nystartat förlag baserat i Malmö, som drivs av Kalle Magnusson. Han ligger sedan tidigare bakom bloggen Bokensframtid.se och musikbolaget Hybris.

- Ivrig är ett framåtblickande textförlag med tydlig profil. Vår utgivning kommer främst kretsa kring samhällsfrågor och kulturdebatt, men syftet med utgivningen är också att hitta nya intressanta vägar för litteraturen i den digitala världen, säger Kalle Magnusson.

– Samarbetet med Fores känns mycket intressant och det ska verkligen bli roligt att dra igång utgivningen med de här titlarna. Alla författarna sitter på viktiga insikter som de också lyckas förmedla på ett lättillgängligt och intressant sätt, säger Kalle Magnusson.

Den första boken från FORES och Ivrig blir Gunnar Örns Nationalekonomi för nyfikna. En upplysande bok om samhälle och ekonomi där nationalekonomiska funderingar besvaras helt utan diagram och formler. Boken finns i butik den 8 december. Smygläs redan nu på www.nationalekonomi.nu

Kontakt:

Mattias Johansson, t.f. vd FORES