Framtidens talanger finns på Fryshuset

Matti Jee går andra året på gymnasiet och läser en linje med ekonomiinriktning. Hon drömmer om att få studera på Handelshögskolan i Stockholm och om att förändra världen – både människor, företag och stater. Hon drömmer stort men de tankar hon själv jobbar med varje dag kan alla som varit tonåringar känna igen sig i. Hur ska jag orka med skolan? Hur sätter jag upp rätt mål så att jag kan nå mina drömmar? Och vad är egentligen kärlek?

Frågorna är många, men ambitionen och intellektet går inte att ta miste på. Hon är en av morgondagens talanger.

Matti är en av deltagarna i Fryshusets och Wiminvests satsning Bridge the Gap, som arbetar för att hjälpa ungdomar utveckla sina talanger, bredda talangbegreppet och samtidigt hjälpa företag att nå ut till morgondagens talanger. I måndags och tisdags träffades tjejerna på Yasuragi Hasseludden strax utanför Stockholm för att jobba med teman som drömmar och hoppet för identifiera sina egna drömmar och medel för att nå dem. Under en eftermiddag medverkade jag som inspiratör, för att berätta om min resa, de utmaningar jag mött, de misstag jag begått och hur jag arbetat för att uppnå mina mål. Genom enkla övningar utmanades både jag och tjejerna att reflektera kring oss själva, våra utmaningar och våra personliga talanger. Det var länge sedan jag var i ett rum så fyllt av energi!

Initiativet behövs eftersom framtiden ställer nya krav på företagen. En snabb koll i diverse rapporter ger en klar bild av läget:

Talangfrågan och risken för kompetensbrist är en av framtidens största utmaningar för svenska och internationella företag och det är tydligt att det finns ett gap att överbrygga. Till exempel har endast 7 % av Sveriges chefer invandrarbakgrund och ca 25 % procent av chefer i privata sektorn är kvinnor.

Samtidigt utgörs 90 % av befolkningstillväxten fram till 2020 av nyinflyttade från andra länder och 62 % av universitetens studenter är kvinnor. Det är tydligt att Sverige som nation och svenska företag behöver hitta nya sätt att nå ut till och attrahera morgondagens talanger.

Wiminvest och Fryshusets initiativ ligger i framkant i de här frågorna. För oss som vill attrahera morgondagens talanger och upplevas som relevanta och attraktiva för såväl medarbetare som kunder i det moderna Sverige är det bara att hoppa på tåget. Vi på Global Focus är pepp!

Vi vill gärna vet mer om liknande initiativ, så kommentera på det här inlägget om du har har några tips.

Lotta Murvall

• Konsultverksamhet

Olof Ålenius

Presskontakt Partner & Strategy Director Strategichef +46 708 53 24 40