GlobalConnect Surf Index

Västernorrlänningarna surfar mest i Sverige – förbrukar nästan 600GB i månaden

Dataanvändningen i svenska hushåll fortsätter öka och snittar nu mer än 450 GB data i månaden. Det motsvarar cirka 15 timmar strömmad video per dag. Det län som surfar mest är Västernorrland och det län som surfar minst är Kalmar län. Det visar ny statistik från kommunikationsleverantören GlobalConnects Surf Index som har analyserat dataförbrukningen i fibernätet i över en halv miljon svenska hushåll under årets första fem månader.

Över 50% av all data som strömmas i Sverige passerar genom GlobalConnects fibernätverk. I en färsk analys av dataförbrukningen under 2024 års första fem månader står det klart att Västernorrland är det län som surfar mest i landet. Här är snittförbrukningen per hushåll cirka 600 GB per månad, motsvarande cirka 600 timmar strömmad video. I Västernorrland är det i Timrå kommun som det surfas allra mest. Faktum är att Timrå kommun är Sveriges tredje mest surfrika kommun med ett snitt på 690GB i månaden.

- Datakonsumtionen fortsätter accelerera och förväntas öka med ytterligare 15 % årligen fram till 2030. Tillgång till stabilt och säkert internet är idag en förutsättning för många att kunna leva livet fullt ut med distansarbete, nöje och sociala sammankomster. Videostreaming, nya produkter och molntjänster och en ökad användning av AI ställer höga krav på tillgång på digital infrastruktur och ökad kapacitet. GlobalConnect har varit en stark kraft i att digitalisera det svenska samhället i över 20 år och idag går hälften av all datatrafik i Norden via vår fiber, säger Philip Wagrowski, affärsansvarig på GlobalConnect.

Minst surf på Öland och Gotland
I Kalmar län surfas det minst och i Borgholms kommun är genomsnittsförbrukningen knappt 200GB under årets första fem månader. Det är endast i Tanums kommun på västkusten som svenskarna surfar mindre än i Borgholm. Detsamma gäller Gotlands län där surfförbrukningen är näst lägst i Sverige.

- Vi ser att vintersäsongen påverkar datakonsumtionen runt om i landet. Gotland och Kalmar län brukar får en riktig skjuts under det varmare halvåret när många sommargäster är i fritidshusen. Detsamma går att säga för exempelvis Åre och Sälen som ser en plötslig surfboom under vinterperioden när besökarantalet går upp, fortsätter Philip Wagrowski.

Maj - årets surf-fattigaste månad
    Det tycks även finnas en tydlig korrelation mellan vårvärme och internetsurfandet. I Sverige var den genomsnittliga surfmängden 33% lägre i maj jämfört med månaden innan och 40% lägre än i januari. Januari är den månad som hittills varit den mest surfintensiva. Då surfade svenskarna i snitt 508GB per hushåll, jämfört med 362GB i maj.

Göteborg - Sveriges nya surfmetropol
    I Storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) är det Göteborg som drar det längsta strået. Göteborgarna surfar 34 % mer än stockholmarna och 3,65 % mer än Malmöborna.

Länen som surfar mest i snitt per månad. Perioden avser januari – maj 2024

1. Västernorrland (562GB)
    2. Uppsala (518GB)
    3. Blekinge (506GB)
    4. Västra Götaland (505GB)
    5. Västmanland (501GB)

Länen som surfar minst i snitt per månad. Perioden avser januari – maj 2024
    1. Kalmar (338GB)
    2. Gotland (368GB)
    3. Dalarna (405GB)
    4. Jämtland (414GB)
    5. Kronoberg (419GB)

Så mycket surfar Sveriges län i snitt per månad. Perioden avser januari – maj 2024**
    1. Västernorrland (562GB)
    2. Uppsala (518GB)
    3. Blekinge (506GB)
    4. Västra Götaland (505GB)
    5. Västmanland (501GB)
    6. Skåne (491GB)
    7. Örebro (489GB)
    8. Gävleborg (484GB)
    9. Jönköping (471GB)
    10. Södermanland (470GB)
    11. Östergötland (465GB)
    12. Halland (464 GB)
    13. Stockholm (459GB)
    14. Norrbotten (455GB)
    15. Värmland (421GB)
    16. Kronoberg (419GB)
    17. Jämtland (414GB)
    18. Dalarna (405GB)
    19. Gotland (368GB)
    20. Kalmar (338GB)

Kommuner som surfar mest:
    1. Lilla Edet (720GB)
    2. Håbo (714GB)
    3. Timrå (690GB)
    4. Alingsås (685GB)
    5. Bjuv (684GB)

Kommuner som surfar minst:
    1. Tanums kommun (168GB)
    2. Borgholm (191GB)
    3. Lysekil (203GB)
    4. Orust (210GB)
    5. Malung-Sälen (212GB)

Om GlobalConnect Surf Index
    *GlobalConnect har analyserat över 500.000 svenska hushåll totala dataförbrukning under perioden januari till maj 2024. All data är anonymiserad och aggregerad. Antal timmar strömmad video är baserat på standardkvalitet av Netflix-video

**GlobalConnect har analyserat 20 län. Siffror från Västerbottens län är exkluderade p.g.a för lågt urval av accesspunkter.