Sverige första landet i världen med monument tillägnat internetkultur

Sverige första landet i världen med monument tillägnat internetkultur

Sverige tar nu det första steget mot att bevara sin internetkultur när de första monumenten tillägnade våra mest älskade digitala ögonblick tar fysisk form. Genom initiativet Internetkulturminnen blev fem virala händelser framröstade av svenska folket under sommaren. Nu ska de hedras och först ut att förevigas med ett fysiskt monument är det virala fenomenet ”Jerry talar spanska”.

- Att mina ord har blivit förevigade i sten och brons är lika häftigt som oväntat, säger Jerry Wallinder, huvudperson i det virala klippet.

Virala fenomen har otvetydigt blivit en del av vår tids kultur, där klippet ”Jerry talar spanska” – med över fyra miljoner visningar – enligt svenska folket är ett kulturarv värdigt att minnas. I syfte att föreviga detta digitala ögonblick har det första monumentet nu rests vid Grillbyskolan i Enköpings kommun, där klippet ursprungligen filmades. Denna milstolpe inleder en serie planerade monument över hela landet, med ambitionen att hylla och bevara Sveriges digitala kulturarv. Bakom initiativet Internetkulturminnen står fiber- och internetbolaget GlobalConnect i samarbete med humorkontot Filmfabriken.

- Internetkultur har länge varit en stor del av våra liv, men endast i digital form. Med en omfattande utbyggnad av digital infrastruktur i Norden sedan 90-talet, är vi glada över att nu kunna bidra till att vår tids digitala kultur får en naturlig plats även i den fysiska världen. Det här är en hyllning till de virala klipp som fyllt våra liv med skratt och gemenskap genom åren, säger Kamran Alemdar, marknads- och kommunikationsdirektör på GlobalConnect.

Arbetet är nu i full gång med att färdigställa de fyra återstående monumenten, dedikerade till de internetfenomen som svenska folket har röstat fram. Bland dessa finns: ”Kom igen Britt-Marie” i Norrköping, ”Jag fick bilen i hövve!” i Söråker, ”Kaj du simmar ur bild” i Ryggesbo och ”Ola skulle pissa, då kom björnen” i Ljusdal. Dessutom planerar GlobalConnect, som hanterar över hälften av all datatrafik in och ut ur Norden, att under nästa år expandera initiativet utomlands. Grannlandet Finland står då på tur att låta allmänheten rösta fram sina mest virala ögonblick som ska hyllas med fysiska monument.

Internetkulturmonumentet ”Jerry talar spanska” går nu att beskåda vid Grillbyskolan, Storgatan 33, 749 52 Grillby, Enköpings kommun.

- Det är ett intressant grepp att låta en enkel men välspridd stund av skratt manifesteras som ett varaktigt monument. Vi uppskattar att det sätter Enköpings kommun på kartan även i det här sammanhanget. Och det är kul att våra elever och lärare på Grillbyskolan är en del av detta, säger Anders Wikman, kommunalråd i Enköping.

Monumentet är tillverkat av ljus granit, en naturlig sten känd för sin hållbarhet. Ovanpå stenen finns en 3D-figur i brons som representerar en detalj från det virala klippet. I detta fall ett brev med Jerrys citat "¡Gracias, señorita!". En plakett i mässing kompletterar monumentet med ytterligare information samt en QR-kod som finns tillgänglig för besökare som vill skanna och direkt se det aktuella klippet.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 800 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 155 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2022 en omsättning på 7,2 miljarder SEK.