Svenska hushåll har surfat upp 2693 gigabyte under 2024

Svenska hushåll har surfat upp 2693 gigabyte under 2024

gigabyte motsvarar 1 timme strömmad tv/video och i svenska hushåll är det den största faktor som påverkar dataförbrukning. Mängden data som laddas upp, laddas ner och konsumeras i vårt dagliga liv fortsätter att öka exponentiellt. Men vilket län i Sverige förbrukade mest, respektive minst, under årets två första kvartal? Och hur förhåller sig mängden data mellan hushåll i lägenhet i jämförelse med boende i hus?

Kvar som det mest datakonsumerande länet i Sverige är Västernorrland. Det län som surfar minst är Kalmar. Det visar statistik från kommunikationsleverantören GlobalConnect’s Surf Index* som har analyserat dataförbrukningen i fibernätet i över en halv miljon svenska hushåll under årets första sex månader.

Över 50% av all data som strömmas i Sverige passerar genom GlobalConnects fibernätverk. I en färsk analys av dataförbrukningen under 2024** års första två kvartal står det klart att Västernorrland är det län som surfar mest i landet. Här är snittförbrukningen per hushåll cirka 567 GB per månad, motsvarande nästan 600 timmar strömmad video. Snittförbrukningen i svenska hushåll under årets första sex månader låg på cirka 450 GB vilket motsvarar 450 timmar strömmad tv/video.

Minst data strömmade hushållen i Kalmar och snittet låg där på 325 GB per månad vilket är 38 procent under rikssnittet och 74 procent mindre än i Västernorrlands län.

-Den senaste statistiken från vårt Surf Index visar tydligt hur svenskarnas dataförbrukning fortsätter att öka i takt med att digitala tjänster blir alltmer integrerade i våra dagliga liv. Det är fascinerande att se att Västernorrland leder dataanvändningen med hela 567 GB per månad. Samtidigt ser vi en mer måttlig förbrukning i Kalmar län med 325 GB per månad, vilket indikerar att det fortfarande finns regionala skillnader i digitala vanor. På GlobalConnect är vi stolta över att kunna stödja denna ökande efterfråga med vårt robusta fibernätverk som hanterar över 50% av all data som strömmas i Sverige, säger Philip Wagrowski, affärsansvarig på GlobalConnect.

Topp 5 Surf Index. Perioden januari – juni.

1. Västernorrlands län (567 GB/mån)
  2. Uppsala län (516 GB/mån)
  3. Blekinge län (511 GB/mån)
  4. Västra Götalands län (510 GB/mån)
  5. Västmanlands län (504 GB/mån)

Boende i lägenhet surfar mest
    Utifrån information från GlobalConnects fibernät går det även att utläsa att hushåll boende i lägenhet förbrukar mer data än boende i hus. Under 2024 år första halvår förbrukade ett snitthushåll i lägenhet 21 procent mer data än motsvarande familj boende i hus.

Årets första två kvartal
    Västernorrlands läns hushåll var de som surfade mest under både första och andra kvartalet i år. På andraplats var det Västra Götalands län som placerade sig under första kvartalet. Under kvartal två var det dock Blekinge län som snodde åt sig silverplatsen. Sist på listan placerade sig Kalmars län både under första och andra kvartalet.

Det finns en tydlig trend att hela Sverige förbrukar mindre data under andra kvartalet i jämförelse med kvartal ett i år. Snittet i landet låg under årets första 3 månader på 493 GB och under kvartal två var det bara 404 GB. Det är 18 procent mindre under årets andra kvartal än i jämförelse med det första.

Topp 5 Surf Index. Perioden januari – mars

1. Västernorrlands län (619 GB/mån)
    2. Västra Götalands län (565 GB/mån)
    3. Uppsala län (562 GB/mån)
    4. Örebro län (546 GB/mån)
    5. Västmanland (545 GB/mån)

Topp 5 Surf Index. Perioden april – juni

1. Västernorrlands län (516 GB/mån)
    2. Blekinge län (485 GB/mån)
    3. Uppsala län (470 GB/mån)
    4. Västmanlands län (464 GB/mån)
    5. Västra Götalands län (456 GB/mån)

Om GlobalConnect Surf Index

*GlobalConnect har analyserat över 500.000 svenska hushåll totala dataförbrukning under perioden januari till juni 2024. All data är anonymiserad och aggregerad. Antal timmar strömmad video är baserat på standardkvalitet av Netflix-video där 1 GB motsvarar 1 timmes tittande.

**GlobalConnect har analyserat 20 län. Siffror från Västerbottens län är exkluderade p.g.a för lågt urval av accesspunkter.