Svenska folket har talat – de får Sveriges första internetkulturmonument

Svenska folket har talat – de får Sveriges första internetkulturmonument

Kom igen nu Britt-Marie. Jerry talar spanska. Jag fick bilen i hövve. Kaj, du simmar ur bild. Ola skulle pissa – då kom björnen. Nu har de mest uppskattade virala ögonblicken i Sverige – som kommer att föräras med kulturminnesmärken – röstats fram av svenska folket.

Under juli månad introducerade GlobalConnect, ett av Nordens största fiber- och internetföretag, sitt initiativ att kulturminnesmärka vissa platser i Sverige där dessa ögonblick uppstod. Tanken bakom initiativet är att uppskatta och fysiskt uppmärksamma platserna för dessa virala fenomen som, trots deras popularitet, inte riktigt har reflekterats i vårt fysiska landskap. För att förverkliga denna vision har GlobalConnect samarbetat med Filmfabriken, en framstående aktör inom området med närmare en halv miljon följare på Instagram.

Efter intensiva veckor med tusentals inkomna röster, har svenska folket nu valt ut de fem internetfenomen som kommer att föräras med fysiska monument runtom i Sverige.

– Engagemanget för det här initiativet har överskridit alla våra förväntningar – och det gör oss väldigt glada. Över 3000 personer har deltagit aktivt i omröstningen, och vi har också uppmärksammat att flera av huvudpersonerna själva har intervjuats i media. Det visar att det är fler än vi som anser att det här är en kulturyttring som förtjänar lite mer uppmärksamhet i det offentliga rummet än den tidigare fått, säger Kamran Alemdar, marknads- och kommunikationsdirektör på GlobalConnect.

De fem virala ögonblicken som kommer att föräras med ett fysiskt minnesmonument är:

– Att svenska folket har röstat fram just dessa klipp är ingen slump. De skapar skratt, igenkänning och kanske får någon att spilla sitt kaffe – precis som ett gott skämt vid fikabordet. Med den respons och engagemang vi sett från svenska folket, kan vi tydligt se att dessa klipp håller på att bli lika legendariska som våra mest älskade sagor och berättelser, säger Niklas Faerden på Filmfabriken.

För GlobalConnect påbörjas redan nu arbetet med att få de fysiska monumenten på plats. Alla vinnare är underrättade och de erhåller ett certifikat innan monumenten kan installeras, vilket man hoppas kan ske under hösten 2023.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 800 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 155 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2022 en omsättning på 7,2 miljarder SEK.