Praktikertjänst effektiviserar sin digitala infrastruktur – tecknar avtal med GlobalConnect

Praktikertjänst, Sveriges största privata vårdgivare inom tandvård och hälso- och sjukvård, har tecknat avtal med GlobalConnect. Avtalet omfattar en rad olika IT-lösningar som möjliggör för Praktikertjänst att effektivisera och säkerställa den digitalainfrastrukturen i verksamheten.

Praktikertjänst har funnits i över 60 år och har cirka 1 000 mottagningar över hela Sverige som ägs och drivs av professionen. Nu har Praktikertjänst valt att ingå avtal med GlobalConnect som ska underhålla den digitala infrastrukturen. GlobalConnect kommer att leverera datakommunikation och tillgodose behovet av IT-säkerhet för Praktikertjänsts mottagningar

– Praktikertjänst har en komplex nätverksstruktur med många olika verksamheter och här bidrar GlobalConnect till att uppfylla behoven vi har. GlobalConnects lösningar kommer att underlätta för våra verksamheter och samtidigt höja IT-säkerheten ytterligare och bättre rusta oss för att skydda känslig patientdata, säger Jenny Persson, IT-chef och CIO på Praktikertjänst.

GlobalConnect kommer att leverera en lösning som baseras på SmartConnect, däribland Firewall med SD-WAN som ger Praktikertjänst full kontroll över verksamheten och en ökad IT-säkerhet. GlobalConnect kommer också att leverera en fullt managerad lösning för LAN och WiFi, detta innebär att Praktikertjänst får ett stängt nätverk som underhålls av GlobalConnect.

– Vi är väldigt glada över att Praktikertjänst som är Sveriges största privata vårdgivare har valt GlobalConnect som partner för sin digitala infrastruktur. För Praktikertjänst är en säker digital infrastruktur grundläggande för att efterleva GDPR och patientdatalagen, därför är jag otroligt stolt över att vi har fått förtroendet att leverera deras nätverkskommunikation samtidigt som vi kan tillgodoser deras behov av it-säkerhet, säger Henrik Hammarström,
chef B2B GlobalConnect Sverige

Avtalet löper över flera år och värderas till ett mångmiljonbelopp.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 800 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 155 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2022 en omsättning på 7,2 miljarder SEK.