Norrköping har fått sitt första monument tillägnat internetkultur

Norrköping har fått sitt första monument tillägnat internetkultur

Norrköping ansluter sig nu till en nationell hyllning av svensk internetkultur genom ett nyuppfört monument tillägnat ett av våra mest älskade digitala ögonblick. Detta efter att det virala fenomenet "Kom igen Britt-Marie” röstats fram av svenska folket för att hedras och bevaras med ett fysiskt monument för kommande generationer. Bakom initiativet Internet kulturminnen står fiber- och internetföretaget GlobalConnect.

- Det känns helt otroligt att få ett monument på det här sättet. Och nu när jag fått chansen här, så får jag passa på igen att hälsa till morsan i Linköping; Kom igen nu Britt-Marie, säger Patrik Nilsson, huvudperson i klippet.

Virala fenomen har otvetydigt blivit en del av vår tids kultur, där klippet "Kom igen Britt-Marie” från Norrköping och Club Aqua – enligt svenska folket är ett kulturarv värdigt att minnas och bevaras. I syfte att föreviga detta digitala ögonblick har ett monument nu rests utanför gamla Club Aqua, idag nattklubben Puls, vid Slottsgatan 116 i Norrköping, där klippet ursprungligen spelades in. Monumentet utgör ett av fem kulturella landmärken som röstats fram för att hylla och bevara Sveriges digitala kulturarv, placerade över hela landet.

Internetkulturmonumentet "Kom igen Britt-Marie” går nu att beskåda vid Slottsgatan 116 i Norrköping

- Internetkultur har länge varit en stor del av våra liv, men endast i digital form. GlobalConnect har sedan 90-talet varit med och byggt upp en digital infrastruktur i Norden som möjliggör internet, därav känner vi ett ansvar för den digitala kulturen och att den nu får en naturlig plats även i den fysiska världen. Det här är en hyllning till de virala klipp som fyllt våra liv med skratt och gemenskap genom åren, säger Kamran Alemdar, marknads- och kommunikationsdirektör på GlobalConnect.

Tanken bakom initiativet Internet kulturminnen är att uppskatta och fysiskt uppmärksamma platserna för dessa virala fenomen som, trots deras popularitet, inte har reflekterats i det fysiska landskapet. Under året planerar GlobalConnect, som står bakom initiativet och som även hanterar över hälften av all datatrafik i Norden, att expandera initiativet internationellt. Grannlandet Finland står då på tur att låta allmänheten rösta fram sina mest virala ögonblicksom ska hyllas med fysiska monument.

Monumentet är tillverkat av ljus granit, en naturlig sten känd för sin hållbarhet. Ovanpå stenen sitter en bronsfigur som representerar det virala klippet, i detta fall i form av mikrofonen som Patrik talar i i klippet, så att förbipasserande kan leva sig in i rollen som Britt-Maries son. En plakett i mässing kompletterar monumentet med ytterligare information samt en QR-kod som finns tillgänglig för besökare som vill skanna och direkt ta del av det aktuella klippet.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 800 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 185 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2022 en omsättning på 7,2 miljarder SEK.