GlobalConnect vinner upphandling för att leverera samhällskritisk nätverksinfrastruktur till Sjunet

GlobalConnect har vunnit en ny upphandling för att leverera ett Wide Area Network (WAN) till Sjunet, det nationella nätverket för svensk sjukvård. Detta avtal markerar den tredje avtalsperioden för GlobalConnect med Sjunet, vilket säkrar en fortsatt leverans av en stabil och pålitlig nätverksinfrastruktur som är samhällskritisk för vårdsverige. Utöver WAN, kommer avtalet också att inkludera ett antal tilläggstjänster, som till exempel internet och skydd mot DDoS-attacker.

Sjunet är det nationella nätverket för svensk sjukvård och erbjuder en säker och tillförlitlig kommunikationslösning för hälso- och sjukvårdssektorn. Det möjliggör säkert informationsutbyte mellan sjukvårdsinrättningar över hela landet och spelar en central roll i att underlätta samarbete och delning av känslig information inom vårdsystemet.

-Vi ser fram emot att fortsätta leverera en säker och stabil produktlösning för en samhällskritisk funktion som hela vårdsverige kan dra nytta av. Vårt team ser fram emot att fortsätta stödja Sjunet och bidra till att säkerställa en pålitlig kommunikationsinfrastruktur för svensk sjukvård, säger Anna Granö Executive Vice President B2B på GlobalConnect.

Upphandlande enhet för Sjunet är Adda Inköpscentral som är en del av SKR. Sjunet är en tjänst inom Inera som ägs av SKR Företag, 21 regioner och 289 kommuner och ansvarar för ett 40-tal nationella digitala tjänster som bland annat 1177.

Avtalet sträcker sig över en period på 48 månader under vilket GlobalConnect kommer att fortsätta att erbjuda en robust och pålitlig WAN-infrastruktur som möjliggör ett effektivt och säkert informationsutbyte inom vårdsystemet.