GlobalConnect stärker den digitala infrastrukturen i Krokoms kommun med nytt stamnät

GlobalConnect intensifierar arbetet med att förbättra den digitala infrastrukturen i Krokoms kommun genom att dra ett nytt fiberstamnät på cirka 1,6 mil, med slutdestination i Gravbränna. Projektet, som genomförs i nära samarbete med Post- och Telestyrelsen (PTS), Tillväxtverket och Region Jämtland Härjedalen, startade vid i början på 2024 och förväntas vara klart innan årets slut.

Två samhällen längs stamnätets sträckning, som tidigare saknat fiberanslutning, kommer nu äntligen att få tillgång till snabbt och stabilt internet. Detta möjliggör förbättrade förutsättningar för distansarbete och studier.

Den totala investeringen i projektet uppgår till 10 miljoner kronor, vilket tydligt visar på GlobalConnects långsiktiga satsning att stärka den lokala digitala infrastrukturen. Projektet har genomförts i god dialog med lokala markägare och boende för att säkerställa ett smidigt genomförande och gott samarbete.

– Det här projektet är en viktig del av vår ambition att minska de digitala klyftorna och skapa hållbara lösningar för framtidens digitala samhälle, även i mer avlägsna områden, säger Jens Rask, Kommunansvarig på GlobalConnect.

Även Krokoms kommun ser stora fördelar med projektet.

– Att stärka den digitala infrastrukturen är en avgörande faktor för att främja områdets utveckling och invånarnas möjlighet att leva och verka i hela vår kommun. Den här satsningen är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Kajsa Mattsson, Tillväxtchef i Krokoms kommun.

Projektet beräknas vara klart innan årets slut, och då kommer de första hushållen att kunna ansluta sig till det nya fibernätet. Målsättningen är att skapa en hållbar digital lösning som kommer att kunna möta framtida behov och främja tillväxten i området på lång sikt.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 830 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 840 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.