Martin Lippert

GlobalConnect satsar på AI: Inleder samarbete med Oslos Universitet och lanserar Center of Excellence

GlobalConnect inleder ett exklusivt samarbete med Oslos Universitets AI-program och lanserar samtidigt ett nytt Center of Excellence för att stärka företagets kompetens och användning inom AI, avancerad dataanalys och masterdatahantering. Målet är klart: att positionera GlobalConnect som en ledande aktör inom teknikutveckling och innovation, genom att utveckla kraftfulla verktyg som främjar bättre beslutsfattande och effektivare verksamhet.

Som ett första steg har cirka 40 potentiella AI-användningsområden identifierats, och fem av dessa kommer sedan att väljas för en inledande proof-of-concept-fas. "Vi vill se tydliga resultat som visar hur dessa AI-projekt kan påverka verksamheten, och dessa tidiga tester hjälper oss att finslipa vår långsiktiga AI-strategi," förklarar GlobalConnects vd Martin Lippert.

Samarbeten med akademin banar väg för framtiden

Ett av de viktigaste fundamenten för GlobalConnects AI-satsning är det nyetablerade samarbetet med Oslos universitet. Genom ett treårigt avtal kommer mastersstudenter från universitetets framstående AI-program att delta i företagets AI-projekt. "Oslos universitet har ett väldigt intressant program dedikerat till AI. Detta partnerskap ger oss möjlighet att få den senaste kunskapen direkt från akademin," säger Lippert.

Det strategiska samarbetet med akademiska institutioner stärker GlobalConnects AI-utveckling och skapar en bro mellan forskning och tillämpning. Vid sidan av Oslos universitet är GlobalConnect även medlemmar i AI Sweden, ett av Europas ledande AI-forskningscenter. Därigenom hoppas företaget kunna upprätthålla sitt innovationsledarskap inom AI och fortsätta bidra till teknikutvecklingen i regionen.

Erfaren AI-ledare tar rodret

För att leda den nya AI-satsningen har GlobalConnect rekryterat Anders Arpteg som chef för Center of Excellence. Anders, med över 20 års erfarenhet inom AI och dataanalys, kommer senast från en roll som chef för datavetenskap och AI vid Säkerhetspolisen i Sverige, och har tidigare lett AI-initiativ hos tech-jättar som Spotify och Peltarion.

"Vi är oerhört glada att Anders tar sig an denna utmaning. Hans djupa förståelse för både den tekniska och affärsmässiga sidan av AI kommer att vara ovärderlig för vår fortsatta utveckling," säger Martin Lippert.

Anders Arpteg börjar sin tjänst den 23 september 2024 och ser fram emot att driva GlobalConnects AI-initiativ framåt. "Jag ser verkligen fram emot att leda denna spännande satsning och tillsammans med vårt team skapa lösningar som inte bara optimerar våra interna processer, utan också stärker våra kunders verksamheter," säger Arpteg.

Ett steg mot framtidens uppkopplade samhälle

Med sin AI-satsning och inrättandet av Center of Excellence markerar GlobalConnect sin ambition att bli en ledande kraft inom teknikutveckling och innovation. Genom att utnyttja AI och avancerad dataanalys strävar företaget efter att inte bara förbättra sina tjänster, utan också bidra till ett mer effektivt och uppkopplat samhälle. Idag den 1 oktober 2024 lanseras GlobalConnects Center of Excellence officiellt.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 830 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 840 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.