GlobalConnect och Fortinet utökar samarbete kring nya säkerhetslösningar

GlobalConnect och Fortinet utökar samarbete kring nya säkerhetslösningar

GlobalConnect, en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur i norra Europa, och Fortinet, den globala ledaren inom cybersäkerhet utökar sitt samarbete. Nu integrerar GlobalConnect fler av Fortinets tjänster i sin lösning SmartConnect, en tjänst som samlar alla nätverksprodukter under ett tak.

Den nya integrationen av Fortinets säkerhetslösningar gör att GlobalConnect nu kan erbjuda sina kunder över hela Norden en utökad säkerhetsportfölj. GlobalConnect kommer att nyttja och integrera Fortinet Secure SD-WAN, Wired &; Wireless LAN och Enhanced Security-lösningar för att leverera sin SmartConnectlösning till kunder i Sverige, Norge, Finland och snart även i Danmark. Genom samarbetet kommer GlobalConnect att kunna tillhandahålla managerade end-to-end-lösningar för att säkra LAN, WLAN, WAN och Cloud Edges.

– Genom att integrera våra lösningar i en enda plattform som stöds av Fortinets branschledande säkra nätverkslösningar, gör GlobalConnect det möjligt för kunder att ha en säker “arbeta var som helst” -strategi. Det görs enkelt genom att man distribuerar lösningar som kan skydda användare oavsett var de befinner sig. Samarbetet kommer vara en stor tillgång för alla våra kunder, inte minst med tanke på att cyberhoten ökat avsevärt under de senaste åren, säger Yan Zheng, SVP Product and Development på GlobalConnect

Cybersäkerhet blir en allt viktigare fråga för de nordiska företagen. Det handlar både om att cyberhoten ökat lavinartat under de senaste åren, och om att de fysiska arbetsplatserna förändrats sedan coronapandemin. Idag arbetar fler hemifrån och på många företag är det nu standard att få arbeta varifrån som helst. Det ställer högre krav på företagens säkerhet men också på prestandan. Genom integrationen av Fortinet säkerhetslösningar i SmartConnect ger GlobalConnect sina kunder möjlighet att lösa såväl prestandaproblem som att stå emot cyberhot, samtidigt som man kan minska kostnaderna. Att Norden som region är extra aktivt att migrera sina on-prem lösningar till molnet gör att de nya och säkra nätverkslösningarna blir extra kritiska för att kunna förenkla den transformationen.

– Fortinet Secure SD-WAN förmåga att länka samman nätverk och säkerhet gör att MSSP:er fortsätter att investera i våra lösningar. Det gör att de kan bygga tjänster som hjälper till att nå deras kunders högt uppsatta digitala transformationsmål. Vi är stolta över att förse GlobalConnect och deras kunder med flexibla lösningar för att stödja deras kritiska affärsbehov samtidigt som vi hanterar modern komplexitet och cyberrisker, säger Bjarne Lauritzen, Regional VP Sales på Fortinet.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i norra Europa. Koncernen levererar fiber till privata hushåll och nätverkslösningar till företag. GlobalConnects infrastruktur består av 155 000 kilometer fibernät och 35 000 kvm datacenterutrymme i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect har cirka 1 900 medarbetare, 30 000 företagskunder och ansluter mer än 800 000 privata hushåll till fiberbaserat bredband, vilket innefattar mer än 600 000 svenska privathushåll. GlobalConnect är resultatet av sammanslagningar mellan Broadnet, GlobalConnect och IP-Only under 2019 och 2020.