Mads Friis Frand-Madsen

GlobalConnect Group rekryterar ledande kvantforskare

GlobalConnect har anställt Mads Friis Frand-Madsen som kvantingenjör. Han har en doktorsexamen i matematik från Köpenhamns universitet, med särskilt fokus på kvantteknologi.

Kvantteknologi är ett fokusområde för GlobalConnect Group, eftersom kvantdatorernas enorma beräkningskraft, utöver att kunna lösa komplexa problem, även kan bryta den kryptering som idag skyddar känsliga uppgifter i samhällets kritiska digitala infrastruktur från att hamna i fel händer.

”Det är ett tveeggat svärd och vi vill använda kvantteknologi för att skydda vår digitala infrastruktur och våra kunders data från attacker från kvantdatorer. Det är rätt tid för GlobalConnect att stärka vår satsning på kvantteknologi, eftersom vi står inför en kvantrevolution med många möjligheter, men också allvarliga hot,” säger Søren Henriksen, ansvarig för kvantteknologi på GlobalConnect.

Från forskning till verklighet
En av Mads Friis Frand-Madsens uppgifter kommer att vara att utveckla konkreta lösningar som kan skydda GlobalConnects kunder från attacker med hjälp av kvantteknologi. Han ser fram emot att komma närmare den ”verkliga världen” och att bygga en bro mellan forskning och praktik.

”Jag kommer att använda min kunskap från akademin för att utveckla lösningar för GlobalConnects kunder, där vi kan säkra deras data i framtiden med hjälp av banbrytande teknologi. Kvantrevolutionen närmar sig, och det finns ett behov av att stötta företag och organisationer i att förstå, utnyttja och framför allt skydda sig,” säger Mads Friis Frand-Madsen.

Bland annat kommer han att bidra till GlobalConnect Groups samarbete med flera ministerier och universitet i Danmarks första kvantsäkra kommunikationsnätverk i projektet ”Danish Quantum Communication Infrastructure” (QCI.DK). Den första delen av projektet kommer att omfatta över 200 km av GlobalConnects fibernätverk. Det är planerat att bli en del av ett större europeiskt kvantnätverk inom några år, vilket kommer att fungera som ett försvar mot hotet som kvantdatorer kan utgöra i fel händer.

Mads Friis Frand-Madsen började den 1 september 2024.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 830 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 840 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.