GlobalConnect ansluter sig till AI Sweden för att driva innovation inom AI och stärka Sveriges position inom digitalisering

GlobalConnect, en av Nordens ledande leverantörer av digital infrastruktur, har gått med i AI Swedens partnernätverk för att aktivt kunna bidra till, och ta del av, den snabba utvecklingen av AI i Sverige. Detta gör GlobalConnect till det enda företaget inom telekomsektorn som är en del av AI Sweden. Partnerskapet stärker företagets engagemang för att utveckla teknik som skapar värde för både företag, privatpersoner och samhället i stort.

"Vi ser AI som en revolutionerande kraft som förändrar hur vi lever och arbetar," säger Marie-Josée Leblond, Senior Vice President & CIO på GlobalConnect. "Genom vårt samarbete med AI Sweden kan vi inte bara förbättra våra egna produkter och tjänster utan också driva utvecklingen av lösningar som har potential att göra en stor samhällsnytta."

GlobalConnect spelar redan en central roll i den nordiska digitala infrastrukturen och hanterar cirka 50% av all datatrafik in och ut ur Norden. Denna unika position gör företaget till en nyckelspelare i att utveckla framtidens digitala lösningar. AI:s potential att transformera näringslivet och den offentliga sektorn genom allt från förbättrad kundupplevelse till effektivisering av processer är en central del av GlobalConnects strategi framåt.

– Att GlobalConnect blir en del av AI Sweden är mycket välkommet! En nyckel för att skapa värde med artificiell intelligens är samverkan både inom och mellan samhällssektorer. Internet är en naturlig del av alla organisationers verksamhet, och att få med ett telekombolag av GlobalConnects storlek bidrar med en ny dimension till AI Swedens partnernätverk, säger Martin Svensson, managing director AI Sweden.

Med AI Swedens nätverk får GlobalConnect möjlighet att samarbeta med andra ledande aktörer för att utveckla användandet av AI och säkerställa att Sverige fortsätter att vara i framkant av den globala digitaliseringen och AI-tekniken, vilket är avgörande för den framtida konkurrenskraften. Nationellt samarbete är en viktig faktor för att hålla Sverige som en ledande aktör inom teknologiutvecklingen på den globala arenan.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 830 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 840 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 235 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2023 en omsättning på 7,6 miljarder SEK.