GlobalConnect är en del av att säkra EU-valet i Sverige

GlobalConnect är en del av att säkra EU-valet i Sverige

Som grund för ett fritt samhälle är rättvisa och säkra val av yttersta vikt. GlobalConnect är stolt över att spela en avgörande roll i att säkra det pågående EU-valet i Sverige genom sina digitala datakommunikationstjänster och tillhörande övervakning av misstänkta aktiviteter.

Val idag står inför en mängd digitala hot, inklusive cyberattacker såsom Distributed Denial of Service (DDoS) attacker, phishing, desinformationskampanjer, hacking av röstningsmaskiner och dataintrång. Dessa hot kan störa valet, manipulera valprocesser och undergräva väljarnas förtroende.

Med sin omfattande erfarenhet som leverantör av kritisk digital infrastruktur till olika svenska statliga funktioner, säkerställer GlobalConnect en högre beredskapsnivå under betydelsefulla händelser som till exempel EU-valet.

GlobalConnect levererar uppkopplingstjänster till många kommuner i Sverige och en del av detta är uppkoppling till skolor och offentliga byggnader som delvis används som vallokaler. Men det viktigaste är att GlobalConnect tillhandahåller internettjänster till många tusentals hem, vilket möjliggör ett fritt informationsflöde som är viktigt under ett val.

Deras Network Operations Center (NOC) kommer noggrant att övervaka nätverket och tjänsterna, vilket säkerställer en fullständig överblick över potentiella risker i samarbete med Security Operations Center (SOC). Denna omfattande övervakning är avgörande för att identifiera och motverka eventuella hot snabbt.

För att förstärka säkerhetsåtgärderna och säkerställa snabba åtgärder kommer GlobalConnect att koordinera en "Special Response Team" (SRT) - taskforce, som integrerar nyckelpersoner från alla delar av deras organisation. Denna strategi gör det möjligt för GlobalConnect att upprätthålla pan-nordisk kontroll och säkerställer att deras driftteam alltid ligger steget före, redo att hantera alla händelser, vare sig de är orsakade av människor eller naturen.

-Vårt team arbetar outtröttligt för att säkerställa säkerheten och integriteten i EU-valet. Vi är engagerade i att göra vår del för att skydda denna kritiska demokratiska process, säger Uffe Tomasson, SVP Chief Technology & Operations Officer på GlobalConnect.

GlobalConnects engagemang i att säkra EU-valet understryker deras dedikation till att tillhandahålla tillförlitlig och säker digital infrastruktur, vilket stöder själva grunden för ett demokratiskt samhälle.