Henrik Hammarström, GlobalConnect

Black Week - Stort IT-hot mot både företag och konsument

Samtidigt som Black Week blir viktigare för svenska företag och konsumenter ökar också cyberhoten kopplade till veckan. ”Det sker en attack var elfte sekund”, säger Henrik Hammarström på GlobalConnect som också har tips till både företag och konsumenter för att skydda sig mot hackarna.

Med en förväntad omsättning på 8,7 miljarder är Black Week-handeln en av de viktigaste veckorna för svenska handlare, konsumenter och hackare. För handlarna, varav många har ett tufft år bakom sig, innebär veckan en chans att återhämta sig. Just därför är de också extra aptitliga för hackare som kräver lösensummor för att ge tillbaka kontrollen över sajterna. Bara några minuters kapad, kraschad eller laggande sajt kan innebära stora ekonomiska förluster, men också en skada för varumärket. I år har det skett fler IT-attacker mot svenska företag än någonsin tidigare.

– Black Week är en högtid för hackare och bedragare. De vet att kunderna är ute efter att göra klipp och skickar ut mängder med falska erbjudanden. Det är ett himla otyg och tyvärr är det många som åker dit, säger Henrik Hammarström, chef på IT- och telekombolaget GlobalConnect.

Trots att företag de senaste åren investerat stora summor i säkerhetssystem för att skydda sina verksamheter är de fortfarande utsatta, ett av de snabbast växande upphoven till cyberbrott är nämligen oförsiktiga medarbetare. Därför understryker Henrik Hammarström vikten av att utbilda personalen.

– Att vara mänsklig är både bra och dåligt. Många har samma lösenord till alla inlogg, använder jobbdatorn privat och klickar snabbt bort de säkerhetsvarningar som faktiskt finns. Där har företagen ett ansvar att minska möjligheten för enskilda medarbetare att utsätta företaget för risk, säger Henrik Hammarström

Att handla på nätet har blivit allt vanligare och Black Week är inget undantag, enligt Postnord sker 77 procent av Black Week-köpen online. Det har öppnat upp fler möjligheter för nätbanditer. En av favoritmetoderna är att skicka ut mejl med svårslagna erbjudanden. En bra riktlinje är att vara extra försiktig om erbjudandet ser ut att vara för bra för att vara sant.

– Erbjudandena ser ofta ut att komma från trovärdiga avsändare men ger man ifrån sig sina kontouppgifter riskerar det att bli en dyr historia. Använder man sin jobbmejl blir riskerna än större, för då kan hackarna komma åt din arbetsgivare, säger Henrik Hammarström.

Inför årets Black Week har Henrik Hammarström och GlobalConnect sammanställt tips till både företag och konsumenter att minska risken för att råka illa ut.

5 tips till företag:

1. Förbered för rusning - under lång tid. Säkerställ att strukturen inte kan överbelastas när många handlar.
  2. Testa om och om igen. På så vis får ni svar om vilka begränsningar och svagheter som finns.
  3. Säkra samarbeten. Externa lösningar i verksamhetens ekosystem gör er sårbara.
  4. Etablera backup. Med moderna lösningar, som inte går att radera, underlättas arbetet med att rensa servrar och snabbt vara online igen efter attack.
  5. Förbered och utbilda verksamheten. Attacker sker vanligtvis genom ovetande anställda.

Tips till konsument:

1. Använd lösenordshanterare eller unika lösenord som ofta byts ut. Lösenord ska alltid innehålla bokstäver, siffror och tecken.
  2. Uppdatera ditt virusskydd.
  3. Under handelshögtider kommer många erbjudanden via mejl. Klicka inte på länkarna, gå istället in på sajten och leta upp erbjudandet.
  4. Handla på sajter som använder välkända betalningsmetoder. Varningsflagg för sajter där du uppmanas fylla i uppgifter och ”spara till nästa gång”.
  5. Är priset väldigt lågt, bör du bli skeptisk.
  6. Använd inte kortet som är kopplat till lönekontot. Ha heller inte mer på kortet än nödvändigt, för istället över när du behöver.
  7. Kolla upp bolaget du tänkte handla från, läs recensioner från andra kunder och/eller anmälningar.
  8. Spärra kortet hos banken direkt och anmäl till polis om du blir drabbad.

GlobalConnect är en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur och datakommunikation i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 800 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 155 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2022 en omsättning på 7,2 miljarder SEK.