6000 nya hushåll anslutna till GlobalConnects fiber under andra kvartalet i år

6000 nya hushåll anslutna till GlobalConnects fiber under andra kvartalet i år

Under andra kvartalet i år kopplade GlobalConnect upp över 6000 svenska hushåll till sitt omfattande fibernät. Deras fortsatta expansion och utbyggnad driver Sverige närmare regeringens ambitiösa mål att ge alla hushåll tillgång till pålitlig bredbandsuppkoppling senast 2025.

GlobalConnect fortsätter arbetet med att bygga ut bredband och koppla upp nya hushåll med över 6000 (6021) nya svenska hushåll anslutna till sitt nät under det andra kvartalet 2024.

– Sverige har gjort stora framsteg i bredbandsutbyggnaden, vilket innebär att vi nu når även de mer avlägsna områdena. En bra internetanslutning är en grundläggande demokratifråga, och det är därför särskilt glädjande att vi har kunnat ansluta så många hushåll i år, säger Fredrik Hjelmborn, byggchef på GlobalConnect.

Förutom anslutna hushåll har GlobalConnect under det andra kvartalet byggt ut sitt bredbandsnät i absolut närhet till ytterligare 3118 svenska hushåll (homes passed, HP). Enligt SCB bor i genomsnitt 2,19 personer per hushåll, vilket betyder att ytterligare 6829 personer har möjlighet att beställa och få tillgång till en fiberanslutning hittills under årets sex första månader.

GlobalConnect bygger över hela landet, från norr till söder. Den svenska konsumentaffären har växt de senaste åren och innebär att GlobalConnect idag har nästan 700 000 svenska hushåll anslutna till fibernätet.

Om hushåll och användare

Uträkningarna kring antalet personer som fått anslutning till snabbt bredband från GlobalConnect är gjorda utifrån att det bor i genomsnitt 2,19 personer per hushåll (SCB, 2019).

Om möjlighet att koppla upp sig

Gällande möjlighet att koppla upp sig, är siffran från regeringens bredbandsmål – det så kallade homes passed, HP. Det betyder att bredbandsnätet byggts i absolut närhet till hushållen.