Stena Match Cup Sweden blir officiellt OS-kval till London 2012

Sveriges största internationella seglingsevenemang, Stena Match Cup Sweden, har utsetts till kvalificeringstävling inför OS i London och den nya OS-grenen matchracing för damer.

Under OS 2012 i London kommer den nya grenen, matchracing för damer, att seglas för första gången. Det finns sedan tidigare relativt få tävlingar inom segling för kvinnor, OS är tveklöst den största av dem alla och det öppnar nu upp för en dramatisk ökning av elitsegling för damerna.

Damklassen i Stena Match Cup Sweden blir i år kvalificeringstävling inför matchracing-tävlingarna i London OS 2012. Statusen som officiellt OS-kval för damer stärker ytterligare evenemanget som sedan tidigare är en deltävling i Världsmästerskapet för världens bästa manliga matchracing skeppare. Tio damlag kommer att segla i OS båten Elliott 6 i Marstrand; två svenska lag, två danska lag och ytterligare sex lag från andra nationer. Varje besättning består av tre tävlande som alla är bland de absolut största stjärnorna inom kvinnlig matchracing.

– Det här kan tävlingsmässigt bli ett genombrott för svensk damsegling. Vi kommer också se ett ökat deltagande från renodlade landslag med all support och professionalism det innebär, säger Stefan Rahm förbundsdirektör/sportchef för Svenska Seglarförbundet.

De två svenska lagen kommer att ledas av stjärnorna Anna Kjellberg, uppstickaren som kommit tvåa i Marstrand de två senaste åren, och tidigare världstvåan i matchracing Linda Rahm.

– Vi ser den här satsningen på Elliott klassen som en naturlig följd i ett långt engagemang som tävlingen haft i tjejernas matchracing, berättar Martin Sohtell projektledare på Brandspot och fortsätter; Att knyta samman den sportsliga satsningen teamen gör mot OS med det största seglingsevenemanget i Sverige är naturligtvis väldigt roligt.

Stena Match Cup Sweden var tidigt ute med att etablera en damklass redan 1999. Tack vare detta har Sverige kommit att bli en stark nation inom damkappsegling.

– De svenska lagen kommer att ställas mot den absoluta världstoppen i sommar. Det kommer definitivt att bli en mycket bra värdemätare där vem som helst av de tio startande teamen kan stå som segrare i slutet på veckan. Så tufft blir det!, säger Peter Klock VD för GKSS.

För mer information kontakta:

Jan Torstenson, VD Brandspot, 070-668 55 73 jan@brandspot.com

Lars-Ola Nordqvist, presschef Match Cup Sweden, 070-689 11 20, lars@matchcupsweden.com

Alexandra Jerselius, Seniorkonsult Brandspot, 070-410 21 04, alexandra@brandspot.com

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour samt en damklass med OS-båten Elliott 6. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.