Gå direkt till innehåll
Team Anna, 2018 års vinnare. Marie Berg, Annika Carlunger, Linnea Wennergren, Anna Östling, Annie Wennergren

Nordea ny huvudpartner till GKSS Match Cup Sweden

GKSS Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevent. I år går Nordea in som ny huvudpartner och äger därmed namnrättigheten till damtävlingen ”Nordea Women’s Trophy”.

2019 blir en sportslig höjdpunkt i och med att GKSS Match Cup Sweden, lagom till 25-årsjubileet, är finalen på World Match Racing Tour. Det betyder att startfältet är av absolut toppklass och att de tolv bäst rankade besättningarna i världen kommer att göra upp om VM-titeln på Marstrand.

Sedan 2018 äger Create Agency rätten att arrangera Match Cup Sweden. Som ny arrangör återintroducerade Create Agency damklassen. Nordea Womens Trophy är den enda internationella damtävlingen i M32-klassen, en kolfiberkatamaran som accelererar fort upp till toppfarter runt 25 knop. M32:an ställer väldigt därmed höga krav på besättningarna och bjuder publiken på spektakulära race.

– Mot bakgrund av Nordeas gedigna kunskap och erfarenhet från tidigare samarbeten inom både tennis och golf så är vi väldigt glada att vi har lyckats attrahera en så kompetent och rutinerad partner till GKSS Match Cup Sweden. Extra roligt är att Nordea valt att satsa just på damklassen. Det skall bli ett nöje att tillsammans med Nordea fortsätta arbetet mot vår vision, att leverera en totalupplevelse i världsklass inom sport och hållbar utveckling, säger Marcus Dunér, vd för Create Agency och event director.

– Nordea är stolt huvudparter till GKSS Match Cup Sweden – årets största seglingsevent. Match Cup är ett inkluderande event för alla åldrar med fri entré. På området, som kommer vara plastfritt, kommer även barn kunna prova på segling. För Nordea är det även en arena att diskutera hållbarhetsfrågor och entreprenörskap. Vi stödjer till fullo återinförandet av damklassen och väljer att lyfta fram detta extra mycket, säger Tomas Björklund, nordisk event och sponsringsansvarig på Nordea.

GKSS Match Cup Sweden är en del av den internationella World Match Racing Tour och avgörs på Marstrand 3-7 juli. 2018 besökte 50 000 åskådare evenemanget, varav 55 procent kvinnor.

Titelförsvarare i damklassen är Anna Östlings Team Anna. På herrsidan är Torvar Mirsky regerande världsmästare. GKSS Match Cup Sweden från och med 2019 fritt från engångsplaster och ett klimatneutralt evenemang.

För mer information kontakta:

Marcus Dunér, event Director Match Cup Sweden

Create Agency Sweden AB+46 709 40 87 92

Tomas Björklund, nordisk event och sponsringsansvarig på Nordea

GKSS Match Cup Sweden är en av deltävlingarna på World Match Racing Tour.

Arrangemanget drivs av Create Agency Sweden AB.

Create Agency Sweden AB är ett bolag inom More Alliance.

Create skall driva och utveckla arrangemang där partners möter varandra, sina kunder och nya kontakter.

GKSS Match Cup är det första arrangemanget som Create driver.

Mattias Rahm

Presskontakt 0705155663 0705155663
Karin Koritz

Presskontakt Kappseglingskoordinator +46709570057

Göteborgs Kungl. Segelsällskap

GKSS grundades 1860 och är idag en av Sveriges största idrottsföreningar med ca 3200 medlemmar och den ledande klubben inom segling. Klubben arrangerar GKSS Match Cup Sweden, som är en deltävling på World Match Racing Tour.

GKSS - Göteborgs Kungl. Segelsällskap

Talattagatan 12