Carlsson i tuff duell i den hårda vinden på Marstrandsfjorden

Marstrandstjejerna leder GKSS Match Cup på hemmaplan

Beyond Racing med Martina Karlsson som skeppare leder Nordea Women´s Trophy efter första dagen. I besättningen hittar vi Marstrandstjejerna Amanda Ljunggren och Hedvig Hedström samt Hanna Gaskell-Brown och Svea Sahlin, Tjejerna har efter första dagen vunnit tre matcher och är därmed i delad ledning med Renee Groeneveld från Nederländerna.

Första dagen präglades av dramatik och hårda vindar upp till 12 m/s. Många lag hade problem och broachade i de höga vågorna vid Marstrands södra inlopp.

I sista stund undveks ett mastbrott på en av tävlingsbåtarna. Båten styrdes av Renee Groeneveld från Nederländerna och detta skedde i damernas sista flight för dagen. Holländskorna broachade hårt och båten låg på sidan under en lång tid. Stagen som håller masten upprätt skadades och höll på att gå av. Vi var ytterst nära ett mastbrott, som i så fall hade blivit det fjärde under GKSS Match Cup´s 30-åriga historia. Tack vare service teamet på plats räddades masten, säger Mattias Rahm, evenemangsansvarig för Match Cup.