Pressmeddelande -

Innovativ design och låg bränsleförbrukning ökar försäljningen av Getrag All Wheel Drives System

Sedan lanseringen 2010, har över 20 000 Mini Countryman utrustats med en vinkelväxel (s.k. Power Take-off Unit – PTU) från Getrag All Wheel Drive AB. Den framgångsrika introduktionen av Mini Countryman har bidragit till en signifikant ökning av Getrags försäljning mellan 2009 och 2010.

Tack vare den mycket kompakta och lätta konstruktionen av vinkelväxeln passar den in i Mini Countrymans krävande packningsmiljö. Den innovativa konstruktionen baseras på ett effektivt tekniskt koncept som ger låg friktion och små förluster, vilket bidrar till att hålla bränsleförbrukningen så låg som möjligt. Konstruktions-teamet har dessutom lyckats kombinera en kompakt design med hög momentkapacitet, vilket ger tillförlitliga men också spännande fyrhjulsegenskaper och en attraktiv körupplevelse

"Vi är stolta över att vara en del av Mini’s framgång och entusiastiska över att vi med BMW vann en viktig kund och partner", säger Lars Christiansson, VD för Getrag All Wheel Drive AB.

För mer information:

Carina Eriksson, presskontakt Getrag All Wheel Drive AB, 0221-76 26 19  cerikss4@getrag.se

• Biltrafik

• fyrhjulsdrift
  • ptu
  • drivlina
  • bilindustrin

• Köping

Om Getrag All Wheel Drive AB
Getrag All Wheel Drive AB, (GAWD) med huvudkontor i Köping, har totalt 700 anställda och är en ledande tillverkare av system för fyrhjulsdrift (AWD) för personbilar. Företaget har sina rötter i Köpings Mekaniska verkstad, grundad 1856, och var fram till 2003 ett dotterbolag till Volvo PV, som äger 40 procent av bolaget. Under 2010 omsatte GAWD cirka 2 miljarder kronor.Företaget är ett dotterbolag till GETRAG Getriebe-und Zahnradfabrik Hermann Hagenmeyer GmbH & Cie KG, med huvudkontor i Untergruppenbach, Tyskland och en omsättning på cirka 2,5 miljarder Euro. www.getrag.se

Carina Eriksson

Presskontakt Presskontakt +46221-76 26 19