Kungaparet nyfikna på fyrhjulsdrift under besök hos GKN Driveline Köping AB

Idag, den 12 oktober, hade GKN Driveline Köping AB förmånen att hälsa HMK Carl XIV Gustav och drottning Silvia välkomna till anläggningen i Köping.

– Kungaparet fick en rundvandring i produktionen och drottningen var särskilt intresserad av vår teknik för kuggskärning, där hon noterade att vi skär utan kylning. Kungen å sin sida ställde många frågor om kvalitetssäkringen i monteringen, berättar Produktionschef Magnus Hansson som höll i rundvandringen.

Besöket ingick i programmet under kungaparets dag i Västmanland, under ledning av landshövding Ingemar Skogö. Syftet med resan är att ge kungaparet en inblick i Västmanlands behov och utmaningar när det gäller framtidens kompetensförsörjning.

Kungaparet välkomnades av företagets VD Lars Christiansson. Programmet innehöll en introduktion till GKN Driveline i Köping AB där Lars Christiansson presenterade GKN:s produkter för fyrhjulsdrift och företagets kompetens inom produktion.

Kungen och drottningen fick tillsammans med övriga gäster sedan besöka olika delar av produktionen, såväl tillverkning som montering. Under rundturen fick kungaparet också möjlighet att prata med några medarbetare.

GKN Driveline Köping AB hette fram till 30 september 2011 Getrag All Wheel Drive AB.

Se länkarna nedan för mer information om besöket:

• Verkstadsindustri

• bilindustrin