TikTok och Giva Sverige i samarbete inför årets Giving Tuesday

TikTok och Giva Sverige i samarbete inför årets Giving Tuesday

Den 28 november är det dags för årets Giving Tuesday – givandets egen dag. Idag lanserar branschorganisationen Giva Sverige en kampanj tillsammans med TikTok, med syftet att få nya målgrupper att uppmärksamma dagen.

– Konceptet för Giving Tuesday är enkelt. Ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans kan vi göra världen lite bättre, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på branschorganisationen Giva Sverige som är nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.

Det är sjätte året som Giving Tuesday uppmärksammas i Sverige. Förra året deltog över 200 organisationer och företag, och antalet swishgåvor till insamlingsorganisationer ökade med drygt 500 procent jämfört med en vanlig dag i november. I år siktar Giva Sverige på att ännu fler ska engagera sig, med hjälp av ett samarbete med TikTok.

– Vi vill att Giving Tuesday ska bli något som alla i Sverige känner till. Giving Tuesday växer över hela världen och vi har bara sett början här i Sverige. Jag tror att världsläget har gjort oss mer medvetna om betydelsen av att ta hand om och stötta varandra, och att många kan se ett stort värde i att uppmärksamma Giving Tuesday i år. Tack vare samarbetet med TikTok kan yngres engagemang synas och spridas bredare, säger Charlotte Rydh.

På TikTok kommer Giving Tuesday att synas på en egen kampanjsida med budskapen ”Ge en gåva”, ”Ge av din tid” och ”Höj din röst”. Kampanjsidan kommer att fungera som en samlingsplats för videor som inspirerar och uppmuntrar svenska TikTok-användare under hashtaggen #givingtuesdaysweden.

– Giving Tuesday är ett viktigt initiativ för ett bättre och snällare samhälle. Därför vill vi på TikTok uppmärksamma dagen och uppmuntra våra 3,2 miljoner användare att vara generösa. Om alla gör något litet kan vi tillsammans göra stor skillnad, säger Christine Grahn, samhällspolitisk chef på TikTok.

7 tips: Det kan du göra på Giving Tuesday

1. Ge en gåva – till en organisation som arbetar för något du tycker är viktigt.
  2. Ge av din tid. Gör en volontärinsats eller hjälp någon i din närhet.
  3. Höj din röst. Engagera dig för en fråga som är viktig för dig, exempelvis genom att skriva på ett upprop.
  4. Ge bort något du inte längre behöver till en second hand-butik som skänker vinsten till viktiga ändamål.
  5. Starta en egen insamling för en organisation.
  6. Hör av dig till någon som du inte haft kontakt med på länge.
  7. Ge en komplimang till en kompis eller kollega.

Om Giving Tuesday
Giving Tuesday startades 2012 av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street NY i samverkan med United Nations Foundation, som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday. Idag är det en global rörelse för generositet som engagerar miljontals människor över hela världen. Giva Sverige; branschorganisationen för tryggt givande, är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.

Emilia Velin Pastén, projektledare för Giving Tuesday Sweden
08-677 30 91, emilia@givasverige.se