Positiv trend för allmänhetens givande fortsätter i maj

Positiv trend för allmänhetens givande fortsätter i maj

Gåvoindex (FMI) ligger kvar på 64 i maj och befäster trenden från april om ett ökande givande från allmänheten, medan företagens stöd har en sämre utveckling. Indexet ger också indikationer på att de allra största organisationerna nu ser ett ökat givande från allmänheten.

Sedan Gåvoindex började mätas i februari 2023 har index för allmänhet och företag följt varandra nära, men det ändrades under april. Betydligt fler organisationer såg då ett ökande givande från allmänheten samtidigt som företagens givande inte följde med i samma takt. Gåvoindex för maj visar att trenden håller i sig, med 8 punkter i skillnad mellan allmänhetens och företagens givande.

– Avtal och relationer mellan företag och organisationer är långsiktiga och trögrörliga. Företagen tar ofta stor hänsyn till framtida osäkerhet, medan allmänheten i större utsträckning agerar utifrån de ekonomiska förutsättningar de har för stunden. Det kan vara en förklaring till att allmänhetens givande snabbare vänder uppåt i takt med att det ekonomiska läget ser bättre ut, säger Mårten Palmefors, senior analytiker på Giva Sverige.

Den andra tydliga förändringen under de senaste två månaderna är att de allra största organisationerna nu ser en mer positiv trend för allmänhetens givande. Giva Sveriges kvartalsstatistik för Q1 2024 visade en svag utveckling för givandet till organisationer med mer än 100 miljoner kronor i insamlade medel, medan det under Q2 finns tecken på att givandet från allmänheten ökar. Tidigare under 2024 har det främst varit mindre organisationer som sett ett ökat givande.

– Vi har sett att de största organisationernas intäkter är de som påverkas mest negativt när den breda allmänhetens givande minskar eller avstannar. En ljusning i ekonomin bör alltså också påverka de största organisationerna mest positivt, säger Mårten Palmefors.

TILL GÅVOINDEX