På bild: Andreas Drufva, Henrik Szabo, Ida Bah

Möt Giva Sveriges nya styrelseledamöter!

Vid Giva Sveriges årsmöte den 16 maj valdes tre nya ledamöter in i styrelsen; Ida Bah, insamlingschef, Läkare utan Gränser, Andreas Drufva, marknadschef, Naturskyddsföreningen och Henrik Szabo, generalsekreterare, Stiftelsen Läxhjälpen.

Med de nya ledamöterna förstärks styrelsen med kompetens inom privatinsamling, företagssamarbeten och påverkan men också med erfarenheterg från olika typer av organisationer. Styrelsen representerar nu en bredd av medlemmar och andra organisationer vilket bidrar till att flera perspektiv inkluderas i styrelsens arbete.

– Efter många år som aktiv i olika ideella organisationer som Friends, Amnesty, Rättviseförmedlingen är jag stolt att nu kunna bidra till Giva Sveriges arbete genom styrelsearbete. Jag brinner särskilt för opinionsbildning och påverkan och ser att det är viktigare än någonsin att civilsamhället organiserar sig och samverkar för att möta de stora utmaningar vi står inför, säger Andreas Drufva, marknadschef, Naturskyddsföreningen

Ida Bah har en lång erfarenhet av att jobba med insamling både mot privatpersoner och företag i olika chefsroller först på UNICEF i fem år och sedan 2014 hos Läkare utan gränser. Ida är utbildad statsvetare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola.

Henrik Szabo har arbetat inom ideell sektor i 10 år, med en tidigare bakgrund som chef och ledare i olika positioner i privat sektor. Utöver engagemanget i Stiftelsen Läxhjälpen så har han haft strategiska roller i flera organisationer som arbetar med integrationsfrågor och har en bred palett av erfarenheter i bagaget inom bland annat partnerskap, påverkansarbete, integrations- och mångfaldsfrågor och organisationsutveckling, från såväl privat som ideell sektor.

Utöver de nya ledamöterna har även Filip Goldmann blivit omvald till styrelsen. Filip är administrativ chef på Företagarna och har bland annat en bakgrund som marknadschef för Stockholms Stadsmission.

– Vi är mycket glada över att välkomna Ida Bah, Andreas Drufva och Henrik Szabo till vår styrelse. Deras mångsidiga erfarenheter och kommer att vara ovärderliga för vårt fortsatta arbete. Tillsammans med dem ser jag fram emot att fortsätta stärka Giva Sverige och arbetet med att främja en stark och hållbar ideell sektor i Sverige, säger Paula Guillet De Monthoux, ordförande Giva Sverige

Giva Sveriges styrelse:
Paula Guillet De Monthoux, generalsekreterare Childhood, ordförande i styrelsen
Christine Cars-Ingels, generalsekreterare Riksförbundet HjärtLung, vice ordförande i styrelsen
Charina Hallberg – kassör
Alexander Clemenson, generalsekreterare KFUM Sverige