Tom Ford, TikTok och Succession

Tom Ford, TikTok och Succession - Generationsfrågan i Blickfånget

I avsnitt fyra av den fullständigt lysande sista säsongen av Succession slås jag av att det haglar referenser som minst sagt underbygger fördomar mellan generationer. Alexander Skarsgård i rollen som en svensk Elon Musk liknande techmogul, Lukas Mattson, drar sarkastisk till med om Waystar RoyCo ägarteam var rädda att möta honom för att de tog med ”byäldstarna”. Inte långt senare kommer Siobhan Roy in ett konferensrum och uttrycker till de som samlats om det är ”Boomers vs Zoomers”. I ett inlägg på Instagram skräder inte stilgurun Tom Ford om hur erbarmligt trött han är på kulten kring det ungdomliga och hyllar de gråhåriga och kreativt oberäkneliga äldre.

Dock är inte Succession eller Tom Ford några unikum. Det verkar som om det mer och mer uttrycks och underbyggs generationsbaserade referenser. I media, i kommentarer i social media, i tv- och filmsammanhang. Dessa är, om ej helt empirisk analyserat, betydligt ofta åt det negativa hållet. Och spär på fördomar om hur olika generationer är, agerar och lever efter sina (spektakulärt avvikande) värderingar. I media, både affärsinriktade och andra, går att läsa veckovisa inlägg om framför allt Generation Z. Om allt från deras unika krav, deras värderingar, hur man måste agera för att marknadsföra sina produkter till dem och hur mycket arbetsgivare skall anstränga sig för att kunna anställa dem. Relativt ofta kommer det jämförelser med andra generationer som vi lärt känna som Millenials, X och Boomers. Även i dessa blir det inte ofta något positivt i förhållandet till de andra generationerna. För ett tag sedan förde Joakim Zander, skribent i Sydsvenskan, fram en artikel som Louis Menand publicerat i The New Yorker 2021 om att det inte går att prata i termer av generationsbegreppen. Som enligt Menand enbart är påhittade för att kunna skapa reklam baserat på dessa. Utan att vi i stället är individer som inte, på något sätt, kan kategoriseras. Konstaterar att det inte verkar som många ställer sig på Menads eller för den delen Zanders sida. Det verkar som alla, från konsulterna på McKinsey till manusförfattarna i Hollywood, mer än någonsin använder de nu vedertagna generationsepiteten.

Även om denna fäbless för generationsreferenser inte startade när OK Boomer dök upp på TikTok 2019 var det säkert en nytändning för att ge sig in, hitta nya infallsvinklar och elda på debatten om skillnader mellan generationer. Möjligen har det förekommit innan också och det är lätt att glömma. Känslan, med eller utan Succession, är dock att det skrivs och tas upp mer kring olika generationer än någonsin.
För att travestera ett känt begrepp, ”Varför är det på detta viset?” Vi har (äntligen) börjat få en debatt om ålderism, en stor del av Generations Z är redan inne i arbetslivet och i andra änden finns det Xare och Boomers som inte ser sig som någon jättepropp utan som alerta, kompetenta och vill fortsätta vara aktiva. Vad som sannolikt också påverkar är den glidning som finns inom kultur, mode, musik och andra intressen där inte klyftor finns på samman sätt som innan. Idag kan man vara punkare, gilla hip hop eller trädgårdsskötsel vid 53 eller som 23 åring precis som man kan vara expert på sociala media vid samma åldrar. Allt detta är något vi inte har upplevt tidigare och då blir svårt att förhålla sig till.

Ett ganska vedertaget råd för de som kommit en bit i livet är att inte enbart umgås med jämnåriga utan även i olika sammanhang med yngre och vara öppna för deras tankar. Precis som vi alltid uppmanat yngre att lära sig (i alla fall lite) från de äldre.
Succession och Tom Ford till trots behöver gentelligens i företag eller i privatlivet inte vara svårare än så!