Gernandt & Danielsson biträder YA Holding AB (publ) i samband med koncernens refinansieringsuppgörelse och i samband med företagsrekonstruktionen i dess dotterbolag YrkesAkademin AB

Gernandt & Danielsson biträder YA Holding AB (publ) ("YA Holding") i samband med koncernens refinansieringsuppgörelse och i samband med företagsrekonstruktionen i dess dotterbolag YrkesAkademin AB. Refinansieringsuppgörelsen innebar bland annat en nedskrivning av YA Holdings utestående seniora säkerställda obligationer till cirka 115 miljoner kronor samt vissa ändringar av villkoren, upptagande av ny finansiering om 100 miljoner kronor av ett nybildat holdingbolag, en ägarförändring, och en intern omstrukturering av vissa bolag i koncernen samt koncerninterna mellanhavanden i syfte att uppnå en mer effektiv struktur.

Gernandt & Danielsson biträdde YA Holding med ett team bestående av partners Mikael Borg och Caroline Jägenstedt Wikman, senior associates Fredrik Haräng, Caroline Gulliksson Dock och Jakob Forsell, samt associates Alexander Thörnberg, Matilda Ellman och Vanessa Sidlo.

Gernandt & Danielssons är en av de ledande svenska advokatbyråerna inom svensk och internationell affärsjuridik. Vi är en fullservicebyrå med särskilt fokus på transaktioner, tvistlösning och finansiella tjänster. På kontoret i Stockholm arbetar idag 145 medarbetare varav 85 jurister. För mer information besök www.gda.se

Gernandt & Danielsson har biträtt Volati vid ingåendet av ett kreditfacilitetsavtal om SEK 2,6 miljarder med Nordea och SEB samt en kontokredit om SEK 300 miljoner med Nordea

Gernandt & Danielsson har biträtt Volati AB (publ) vid dess ingående av ett kreditfacilitetsavtal om SEK 2,6 miljarder med Nordea och SEB som långivare samt en SEK 300 miljoner kontokredit med Nordea som långivare. Kreditfacilitetsavtal omfattar en periodlånefacilitet om SEK 1,2 miljarder samt en revolverande kreditfacilitet om SEK 1,4 miljarder.

Gernandt & Danielsson har biträtt Viaplay Group vid dess rekapitalisering

Viaplay Group har genomfört ett omfattande rekapitaliseringsprogram innefattande en riktad nyemission om 3,1 miljarder kronor, en företrädesemission om 0,9 miljarder kronor, en skuldomstrukturering genom nedskrivning av skuldförpliktelser och kvittningsemission om sammanlagt 2 miljarder kronor samt ändringar och förlängningar av bank- och obligationsåtaganden om sammanlagt 14,6 miljarder kronor.

Gernandt & Danielsson har biträtt Nordstjernan och Etac i samband med Etacs ingående av ett kreditfacilitetsavtal om 326 miljoner USD med SEB, Danske Bank och Svensk Exportkredit

Gernandt & Danielsson har biträtt Nordstjernan Investment AB ("Nordstjernan") och Etac AB ("Etac") i samband med Etacs ingående av ett kreditfacilitetsavtal om 326 miljoner USD bestående av en revolverande kreditfacilitet i flera valutor och en lånefacilitet inom ramen för en club deal med SEB, Danske Bank och Svensk Exportkredit som långivare.

Gernandt & Danielsson biträder Fingerprints i samband med en delvis garanterad företrädesemission om upp till cirka 312,4 miljoner kronor och upptagande av ett kortfristigt lån om 60 miljoner kronor

Gernandt & Danielsson biträder Fingerprint Cards AB (publ) (”Fingerprints”) i samband med dess delvis garanterade nyemission av aktier av serie B om upp till cirka 312,4 miljoner kronor med företrädesrätt för dess befintliga aktieägare och upptagande av ett kortfristigt lån om 60 miljoner kronor från ett konsortium av externa investerare.