Erik Sjöberg, ny VD Geomatikk

Geomatikk välkomnar Erik Sjöberg som ny VD

Vi är glada att meddela att Erik Sjöberg tillträder som ny VD för Geomatikk Sverige den 5 augusti. I sin nya roll kommer Erik att leda och utveckla Geomatikk Sverige. Han kommer närmast från rollen som chef för mobiloperatören Vimla.

– Vi välkomnar Erik till Geomatikk. Hans omfattande kunskap och erfarenhet inom telekomsektorn kommer att vara en värdefull tillgång när vi fortsätter att växa och utveckla bolaget, säger Geir Hensen koncernchef för Geomatikk-gruppen.

Sedan 2022 har Erik haft rollen som chef för mobiloperatören Vimla och han har en omfattande erfarenhet från telekombranschen genom sina tidigare positioner på bland annat Ericsson, Telenor och Net4Mobility. Han har en gedigen teknisk bakgrund med en civilingenjörsexamen i elektroteknik och IT från KTH.

– Jag ser fram emot att få leda Geomatikk Sverige in i nästa tillväxtfas. Det är ett spännande företag med stor potential, och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med teamet för att fortsätta leverera värde till våra kunder, säger Erik Sjöberg.

Petter Holmberg, som byggt upp och lett Geomatikk i Sverige sedan 2011, går nu vidare till en ny roll inom Geomatikk-Gruppen där han kommer att ansvara för koncernens största kunder i Norden.

Erik Sjöberg

Sara Mattsson

Geomatikk skyddar samhällsviktiga ledningsnät

Varje år drabbas tusentals personer av avbrott på ledningsnäten för t.ex. el-, tele- eller internettrafik. Avbrotten orsakas i många fall av avgrävda kablar. Geomatikk minimerar avbrotten genom att förebygga skador på samhällsviktiga ledningar i marken. Vår kärnverksamhet, som vi kallar för ledningsanvisning, innebär att vi markerar var ledningar ligger i samband med att privatpersoner och företag behöver gräva.

Geomatikk arbetar på uppdrag av Sveriges största nätägare. Våra tjänster skapar även nytta för kommuner, entreprenörer och samhället i stort. Sedan starten 2011 har vi vuxit kraftigt. Från några få till drygt 300 medarbetare och till 200 000 ledningsanvisningar om året.

Geomatikk ingår i den norska Geomatikk-gruppen.

Geomatikk Sverige AB

Strömmavägen 2