Effektiv hjulrengöring stoppar smutsen

För alla företag som hanterar varor är smuts i lokalerna ett växande problem. Maskiner blir allt känsligare och kraven på renlighet ökar inom de flesta branscher. Genom att låta truckar och pallyftare passera över en speciell matta för hjulrengöring kan smutsen stoppas automatiskt redan i dörren.

På företag inom bland annat livsmedel, läkemedel och medicinteknik är kraven på renlighet i tillverkningsprocess och hantering av produkter extremt höga, från både myndigheter och kunder.

Men också för alla företag med någon form av produktion och lager blir det allt viktigare att ta hand om smuts och damm, och den effektivaste lösningen är att aldrig släppa in smutsen, konstaterar Henrik Lidholm, vd på företaget Gentus. Företaget står bakom den avancerade mattan Profilgate som effektivt rengör hjul på truckar och pallyftare, och som nu börjar säljas i Sverige.

Förutom de regler som många företag måste följa finns det även mer affärsmässiga skäl att säkra en ren miljö.

– Produkter som har stått på lagret ska se rena och fräscha ut när de distribueras. Känsliga maskiner får inte ta skada. Att ha ordning och reda är också en fråga om arbetsmiljö och image när kunder och andra kommer på besök, säger Henrik Lidholm.

Rengöringssystemet Profilgate bygger på ett tyskt patent och består av hårda borst som placerats i ett galler. Genom att borsten är rörliga och vinklade enligt ett speciellt system borstas hjulen rena automatiskt när de passerar över mattan, och smutsen faller ner i ett tråg under gallret.

Lösningen är helt mekanisk och kräver ingen el utan det enda man behöver göra är att tömma tråget med jämna mellanrum.

Genom att placera mattan på strategiska ställen i truckens eller pallyftarens vanliga körväg, exempelvis mellan lager och lastkaj eller mellan tillverkningslokal och lager, är det alltid rent på golvet – inte bara precis efter städning.

Många är inte ens medvetna om hur mycket smuts som truckar och andra fordon drar in i lokalerna. När Profilgate testades i en av Audis produktionsanläggningar i Tyskland, visade det sig att trågen efter 18 dagar hade samlat upp hela 16 kilo smuts från passerade truckar.

– Traditionellt sett städas lokalerna med jämna mellanrum, men eftersom det här systemet är aktivt hela tiden blir det mindre smutsigt. I många fall gör det att man kan dra ner på städningsfrekvensen och minska sina kostnader, säger Henrik Lidholm.

Profilgate visas i monter B01:37 på Logistik och Transportmässan i Göteborg 22-25 maj 2012.