Ska vi köpa dyra tomater för att sedan slänga dem?

Ska vi köpa dyra tomater för att sedan slänga dem?

Tomatkris - ska vi köpa dyra tomater för att sedan slänga dem?

En av de livsmedelsgrupper som slängs mest är frukt och grönt. Detta beror delvis på att vi blivit sämre på att planera våra måltider, alltså spontanköper grönsaker, men också för att vi inte förvara grödorna på rätt sätt. Att menyplanera och förvara grönsaker vid rätt temperatur är ett bra sätt att slippa slänga grönsaker som vi inte hinner äta upp (Livsmedelsverket, 2022-07-01).

“menyplanera, ha kollpåvårainköpochförvaragrönsaker vid rätttemperatur”

Ska vi äta tomater på vintern?

Ingen kan ha undgått att livsmedelspriserna har stigit under 2022-2023. En av de livsmedelsgrupper som stigit mest är frukt och grönt. Dessutom pågår just nu en stor brist av tomater som beror på plötsliga köldknäppar som påverkat skördarna i Spanien, en av de största exportörerna av tomater. Tillgänligheten på tomater är så låg att Storbritanniens större livsmedelskedjor helt enkelt satt en begränsning på hur många tomater varje kund får köpa. Vilket delvis är en följd av höga elpriser, som påverkar vinterodlingen av växthusodlade tomater i Storbritannien . (Sveriges Radio, 2023-02-23).

Köp grönsaker vi kan lagra

Mjälla grönsakerna likt tomat, gurka, bladsallader och exotiska frukter som vi inte kan odla i vår närmiljö under höst- och vinterhalvåret, är känsliga råvaror som heller inte har en särskilt lång lagringsperiod. När tomater fraktas över långa sträckor blir reultatet tyvärr att stora mångder slängs. Där till förlorar tomaten snabbt sitt näringsinnehåll och smakrikedom då den fraktas långa sträckor. För att optimera sina tomaträtter bör man planera dem efter säsong, alternativ använda sig av konserverasde tomater under större delen av året. Köpa in färksa tomater gärna från svenska bönderna under sommarhalvåret då tomaterna smakar som bäst.

Vad vi borde äta istället?

Att köpa lagringsbara grönsaker som dessutom är närodlade är ett otroligt bra sätt att spara både pengar och på jordens resurser. Några av de grönsaker som är i säsong under mars-månad är vitkål, grönkål, morötter, potatis, palsternacka och rödbetor. Dessa är rika på kostfiber och essentiella vitaminer och mineraler. De har en lång livslängd och kan varierastack vare en rad olika tillagningsmetoder. Vill du väldigt gärna servera tomater nu under vintern rekommenderar vi, förutom komnserveradetomater, soltorkad tomat. En öppnad burk i kylen håller länge och innehåller de bästa och mest koncentrerade smakerna en tomat kan ge. Se till att även ta tillvara på oljan som tomaterna ligger i när du ska göra en vinägrett eller liknande. Men inga fingrar i burken för då möglar innehållet .