Rekordbillig matkasse lockar kunder till Gekås Ullared

Rekordbillig matkasse lockar kunder till Gekås Ullared

Försäljningen av livsmedel fortsätter att slå nya rekord på Gekås Ullared och allra mest ökar mejeri, kött och chark, frysvaror och skafferivaror. ”Vi säljer samma produkter fast till lägre ordinariepris än livsmedelskedjorna. Svårare än så är det inte!” säger Gekås Ullareds vd Patrik Levin.

Gekås Ullared är synonymt med lågpris och shoppingturism, och många kunder åker långväga för att fynda allt från kläder och skor till kosmetik, leksaker, hemelektronik och hästsport i det stora gula varuhuset. Men en av de produktkategorier som ökar mest just nu är mat.

– Försäljningen av livsmedel har ökat med 30 procent de senaste åren och vi märker att allt fler kunder storhandlar mat när de besöker varuhuset, säger vd Patrik Levin.

Patrik har en lång erfarenhet från dagligvarubranschen innan han 2020 tillträdde som vd på Gekås Ullared. Förklaringen till den positiva utvecklingen för Gekås livsmedelsavdelning är enkel, konstaterar han.

– Vi säljer samma produkter fast till lägre ordinariepris än livsmedelskedjorna. Svårare än så är det inte!

Matpriskollen, en oberoende app för matprisjämförelser, gjorde nyligen en enkel stickprovsundersökning med ett urval välkända produkter från Gekås Ullareds sortiment. Man jämförde sedan varuhusets priser med ordinariepriser hos åtta olika butikskedjor. Resultatet visade att Gekås Ullared är 16 procent billigare än tvåan Willys.

– Det är självklart kul att få en tydlig indikation på hur billiga vi är jämfört med Sveriges matvarujättar. Vi har ett begränsat sortiment och mat är inte vår kärnverksamhet. Men det är fullt möjligt att handla det mesta som en familj behöver i matväg hos oss, och då till oslagbart låga priser, säger Patrik.

– Vi har en enkel prissättning och arbetar inte med kampanjer och tillfälliga prissänkningar. Därför kommer Gekås inte alltid att vara billigast på varje enskild produkt varje vecka. Men vi kommer fortsätta arbeta för att alltid ha det lägsta ordinariepriset på våra varor 365 dagar om året. Fyller du en korg eller kundvagn på vår livsmedelsavdelning så blir prislappen alltid betydligt lägre än i mataffären, säger Patrik.