Fler gick från ord till handling under 2021.

Fler nya blodgivare under 2021 - trots pandemin

LoppFler gick från ord till handling under 2021 – 30 136 personer gav blod för första gången under året. Det är en ökning med sex procent från 2020. Men antalet blodgivare som regelbundet ger blod fortsätter att minska.

Internationella blodgivardagen arrangeras av World Health Organization, WHO, den 14 juni med syfte att uppmärksamma blodgivarnas betydelse och behovet av säker blodhantering. Cirka 100 000 patienter fick blodtransfusioner i Sverige under 2021. Blodet gavs av 198 709 blodgivare.

- Det är glädjande att se en ökning bland de som kom för att ge sin första blodpåse. 2021 var ju precis som 2020 ett år präglat av pandemi, så ökningen var en positiv överraskning. Förhoppningsvis fortsätter de nya blodgivarna att besöka oss i många år framöver, säger Ingrid Johansson, ordförande i GeBlod Kommunikation.

Antalet blodgivare fortsätter sjunka

Däremot bryter inte 2021 års statistik den fleråriga trenden där blodgivarna blir färre för varje år.

Behovet att rekrytera blodgivare är konstant och fler blodgivare behövs i Sverige. Ett initiativ startat av Sveriges blodcentraler för att få fler att ge blod är kampanjen ”Rädda liv på arbetstid” där företag och organisationer deltar genom att göra det möjligt för medarbetarna att ge blod på arbetstid.

- Företag och organisationer gör en samhällsviktig insats genom att gå med i kampanjen. De hjälper till så att fler personer får tid att ge blod. Vi behöver bli fler blodgivare i Sverige för att säkra landets blodtillgång, säger Ingrid Johansson, ordförande i GeBlod kommunikation.

I svensk sjukvård behövs i genomsnitt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året om. Eftersom blod bara kan lagras i sex veckor är det viktigt att en jämn ström av blodgivare säkerställer sjukvårdens blodbehov. Blod används vid bland annat cancerbehandlingar, operationer och förlossningar.

Statistiken är sammanställd av Svenska blodalliansen (Swedish Blood Alliance) och finns i sin helhet på SweBA.se.

Temat för internationella blodgivardagen 2022 understryker det solidariska i att ge blod. Mer om dagen och årets tema finns på WHOs hemsida.