Blodomloppet - en viktig pusselbit för att rekrytera blodgivare i Göteborg

Blodomloppet - en viktig pusselbit för att rekrytera blodgivare i Göteborg

Att hålla blodlagret i balans är en utmaning. Om det inte finns tillräckligt med blod kan operationer tvingas ställas in; en åtgärd som tas för att kunna hålla akutmottagningen öppen och ha beredskap för trauma och katastrofläge. Det är ofta blodbrist, och just nu behövs påfyllning av O negativt och O positivt blod i Göteborg.

5 000 nya blodgivare behövs

- Vi behöver hålla blodlagret i rätt nivåer, speciellt när det råder blodbrist i andra delar av landet. Alla ska kunna få blod när de behöver det säger Anna-Karin Norrman, enhetschef på GeBlod i Göteborg.

För att klara av sjukvårdens dagliga blodbehov och ha beredskap för kris och katastrofsituationer behövs ett jämnt inflöde av blod. Tack vare blodgivare kan tusentals operationer, transplantationer och sjukdomsbehandlingar genomföras varje år på människor i alla åldrar. I Göteborg är det 15 000 som årligen ger blod, men fler blodgivare behövs. I ett första steg behöver den siffran öka till 20 000 för att möjliggöra stabila blodlager och stärkt beredskap.

Blodomloppet en viktig aktivitet

GeBlod arbetar aktivt med att nå ut med information om blodgivning i sociala medier och i samarbeten med företag och organisationer, med främsta syfte att rekrytera fler blodgivare. Den 8 september går Blodomloppet av stapeln i Slottsskogen igen, en av GeBlods viktigaste aktiviteter för att engagera kring blodgivning och rekrytera fler som ger blod. Syftet med Blodomloppet är att uppmärksamma den viktiga blodgivningen och främja en hälsosam livsstil.

Under pandemins två år har man inte kunnat genomföra loppet som lockar tusentals deltagare, men nu är det återigen dags att springa det livsviktiga loppet. Blodomloppet i Slottsskogen i Göteborg arrangeras av ÖIS Friidrott tillsammans med GeBlod på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

- Nu hoppas vi på en stor härlig folkfest. Som deltagare i Blodomloppet är du en vinnare på flera olika sätt. Du visar att du bryr dig om din egen och andras hälsa och du hjälper till att sprida och uppmärksamma vikten av blodgivning och blodets betydelse samtidigt främjar det din hälsa. Alla kan delta, yngre och äldre och man behöver inte ens vara blodgivare.

Det går att delta i Blodomloppet genom att springa eller promenera antingen fem eller tio kilometer. Dessutom arrangeras Lilla Blodomloppet för barn upp till tolv år för första gången, och avgörs på en sträcka på 1.3 km.

Blodomloppet.se anmäler du dig till loppet den 8 september. Vill du också bli blodgivare anmäler du dig på GeBlod.nu, där hittar du även närmsta blodcentral och mer information om blodgivning.