Allt fler väljer kompetens, kvalitet och miljöansvar; Auktorisation för golventreprenörer ger resultat

Golventreprenörerna stärker sin ställning genom den auktorisation som branschen tagit fram och nu etablerar hos allt fler upphandlare. Enkelhet, trygghet och kvalitet lockar beställarna att lägga in auktorisationen i sina upphandlingsrutiner. Senast i raden som kommer att kräva auktoriserat golvföretag vid upphandlingar är Förvaltaren i Sundbyberg och Lunds Kommuns Fastighets AB. Redan tidigare har flera stora beställare och byggföretag infört detsamma i sina upphandlingsunderlag. SISAB, som äger och förvaltar de flesta av Stockholms skolor och förskolor, Familjebostäder i Göteborg och Stockholm samt PEAB Syd är några av dem.

-          Tryggheten är det viktigaste för oss vid upphandlingar, säger Leif Spåls, skade-ingenjör Familjebostäder i Stockholm. Det känns tryggt och säkert att arbeta med seriösa företag som kan sina saker. Därför har vi lagt in krav på auktoriserat golvföretag i våra upphandlingsrutiner. Det är en garanti för att allt blir rätt redan från början!

Auktoriserat golvföretag innebär en kvalitetsstämpel som garanterar att golventreprenören har full kompetens och bedriver ett dokumenterat och planerat kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete. Garantiåtagande och kontinuerlig fortbildning ingår också i auktorisationskraven. Det betyder i sin tur att upphandlingen blir så mycket enklare för byggherrar, byggföretag och andra beställare. Kriterierna för ett auktoriserat golvföretag finns på www.auktorisation.se.

I år har ett 10-tal beställare fört in auktorisationskravet i sina upphandlingar. Nästa år räknar man med att ytterligare 15 beställare ansluter sig. Enligt Golvbranschens undersökningar finns över 80% av golvläggarkapaciteten i auktoriserade golvföretag. Företag med 1-3 anställda, som huvudsakligen jobbar med privatkunder, har inte räknats med i statistiken.

kompetens \ kvalitet \ garanti
Auktorisationen administreras av Golvbranschen, GBR.
info@golvbranschen.se \ www.auktorisation.se