Vad gör GABY egentligen?

Vad gör GABY egentligen?

Fredrik Butler, platschef på Ekenhuset, sitter som ledamot i GABY som är Golvbranschens arbetsgrupp för byggkeramik.

- GABY är ett forum där leverantörer och entreprenörer som jobbar med byggkeramik kan bolla olika frågor. Man kanske behöver hitta nya gemensamma lösningar eller utveckla och förtydliga befintliga regler. Arbetsgruppen utvecklar våtrumsarbeten med keramiska material och ger ut skötselråd och bedömningsgrunder.

- Jag tycker verkligen att vi i gruppen höjer kvaliteten på området och leder till ökad förståelse och bra, samordnade lösningar. Det är riktigt roligt att vara med och utveckla arbetet med byggkeramik. Jag lär mig något nytt på varje möte!

Fredrik Butler har suttit i GABY sedan januari 2017. Under åren har många frågor avhandlats och lett till konkreta råd och arbetsbeskrivningar. Här är några exempel på sådant som GABY gör:

• Man har granskat och lämnat synpunkter på de nya branschreglerna för våtrum, Säkra Våtrum 2021:1 som trädde i kraft 1 januari 2021.
  • Jobbat fram Riktlinjer för färdigt utförande av keramik. Det är en tolkning av Boverkets byggregler och ska tjäna som riktlinjer för alla yrkeskategorier som har med detta att göra.
  • Kontinuerligt arbete med uppdatering av Handbok Byggkeramik. Råd och lösningar behöver ständigt ses över för att vara aktuella som vägledning för tvister vid besiktningar. Just nu jobbar GABY med ett par aktuella frågor som handlar om full täckning samt lösningar för golv- och väggvinkel.
  • Gått igenom nya webbkursen Keramikteknik online för att göra utbildningen praktisk, användbar och relevant
  • Kontakter med VVS-branschen för ökad samordning mellan närliggande branschorganisationer