Anne Sofie von Otter, fotograf Mats Bäcker

Säsongspremiär! Anne Sofie von Otter öppnar den nya säsongen med en känslostark gala i tre akter.

Torsdag 12 september
Gevaliasalen 19.00

Chefdirigent Jaime Martín
Anne Sofie von Otter, mezzosopran

Reger Fyra tondikter efter A. Böcklin
Berlioz Les nuits d'été
Beethoven Symfoni nr 5 "Ödessymfonin"

Världssopranen Anne Sofie von Otter öppnar den nya säsongen på Gävle Konserthus med en känslostark gala i tre akter. Välkommen till en kväll av modernitet hos Reger, passion hos Berlioz och ödesmättad kraft i Beethovens allra mest älskade symfoni.

Målningen De dödas ö gjorde konstnären Arnold Böcklin omåttligt populär under det sena 1800-talet. En som inspirerades av motivet – en klippö i ett svart hav – var tonsättaren Max Reger. Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin uruppfördes 1913 och är en symfonisk dikt i fyra delar, var och en baserad på en tavla av Böcklin. Med konstnärens kraftfulla uttryck som språngbräda presenterar Reger en nydanande ljudvärld som vrålar och viskar av liv och död.

Vidare i känslornas vilda landskap möter vi Hector Berlioz. Efter en olycklig kärlek som nära på ledde till självmord fick Berlioz till sist sin älskade Harriet Smithson – en irländsk stjärnskådespelare med nerver av glas. De gifte sig 1833. Åtta år senare skrev Berlioz Les nuits d’été – Sommarnätter – sex sånger baserade på dikter av poeten Théophile Gautier. Textens bitterljuva undertoner i kombination med Berlioz omvälvande klanger gör Les nuits d’été till en sällsam musikalisk upplevelse om kärlekens många ansikten.

Som avslutning hör vi Ludwig van Beethovens Symfoni nr 5 – verket som med rätta brukar kallas symfoniernas symfoni. Redan det välkända inledningsmotivet naglar fast lyssnaren på ett sätt som liknar en fängslande roman. Musiken skärper sinnena samtidigt som den vidgar himlarna – i finalen känns det som om taket skulle lyfta. Symfonin hade urpremiär i Wien år 1808 och gjorde stor succé. Beethovens oavlönade sekreterare Anton Schindler gav senare stycket smeknamnet Ödessymfonin. Detta eftersom Beethoven ska ha sagt att musiken klingade ”som ödet knackar på min dörr”.

Jaime Martín
Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Jaime Martín har på bara några få år fått ett stort internationellt erkännande som dirigent efter en mycket framgångsrik karriär som flöjtist. Sedan 2013 är han konstnärlig ledare och chefdirigent för Gävle Symfoniorkester. Jaime är även chefdirigent för Los Angeles Chamber Orchestra och RTÉ National Symphony Orchestra.

Anne Sofie von Otter
Mezzosopranen Anne Sofie von Otter är en av vår tids mest mångsidiga vokalartister med en unik karriär. I över tre årtionden har hon verkat i den absoluta eliten av internationellt verksamma sångare. En fulltecknad konsertkalender har tagit Anne Sofie till alla världens hörn i framträdanden med världsledande dirigenter och orkestrar.

Med en ständig hunger på nya konstnärliga utmaningar har hon etablerat sig som en av vår tids viktigaste artister i såväl konserthus som på operascenen.

Innevarande säsong har Anne Sofie von Otter fortsatt sitt samarbete med den gränsöverskridande stråkkvartetten Brooklyn Rider med ett program innehållande musik från den gemensamma inspelningen ”So many things” på skivbolaget Naïve.

Andra höjdpunkter under säsongen har varit urpremiären av Sebastian Fagerlunds opera “Höstsonaten”, baserad på Ingmar Bergmans film. Vidare har hon sjungit på Mme de Croissy (Karmelitersystrarna) på Théâtre des Champs-Élysées i Paris och på Komische Oper i Berlin samarbetar hon med regissören Barrie Kosky i ett nytt projekt med titeln “Ich wollt ich wär ein Huhn”.

Anne Sofie von Otters knöts tidigt i karriären till det prestigefyllda tyska skivbolaget Deutsche Gramophon med vilka hon utgivit en lång serie prisbelönade inspelningar. Under senare år har hon företrädesvis samarbetat med det franska bolaget Naïve.

Björn Rindestig

Presskontakt Marknadsförare Marknad 070-414 06 15