Helkväll med De Lyckliga Kompisarna på KAKEL

Lördag 7 november
KAKEL, Gävle Konserthus

Hålltider:
18.00 Release för cd-n ”Vi lever – 20 klassiker från Gävle”
20.00 Desertörerna
21.00 De Lyckliga Kompisarna

På lördag bjuder KAKEL i Gävle Konserthus på en musikalisk helkväll. Redan klockan 18.00 inleds kvällen med release för cd-n ”Vi lever – 20 klassiker från Gävle”. Klockan 20.00 spelar Gävlebandet Desertörerna och klockan 21.00 är det dags för kvällens huvudakt, De Lyckliga Kompisarna, som vid 1990-talets början utgjorde den andra punkvågen.

De Lyckliga Kompisarna, ofta förkortat DLK, är ett svenskt punkband som ursprungligen var verksamt åren 1989-1997 och ånyo sedan 2008. DLK var ett av de band som vid 1990-talets början utgjorde den andra punkvågen. Bandets mest kända alster är låten Ishockeyfrisyr (vardagligt kallad Hockeyfrilla).

Den drivande kraften i De Lyckliga Kompisarna är sångaren Mart Hällgren, som under årens gång också spelat olika instrument i bandet. 1989 bildade han DLK tillsammans med Björn Gunér. Bandets namn hämtades från en bok om kulturlivet i Sovjetunionen: i en text omnämndes ett sovjetiskt band som på ryska hette just De Lyckliga Kompisarna.

1997 avslutade DLK sin första aktiva period med fyra spelningar under tre dagar på Kafé 44 i Stockholm. Dessa spelningar klipptes senare ihop till en liveskiva.

I januari 2008 meddelade bandet att det skulle återförenas. Bandet består idag av Mart Hällgren, Jouni Haapala, Roger Reinstam och Simon Dahlberg. Den första spelningen med den nya konstellationen ägde rum på Kafé 44 den 22 februari samma år.

I april 2009 kom EP:n ”Hugos sång EP” följd av en fullängdare 2010 som kom att heta ”Hugos sång LP”. I augusti 2013 släpptes senaste EP:n ”De motvilliga konstnärerna” på bolaget ”High gear music”.

Desertörerna
Gävlebandet Desertörerna har det mesta av den bästa, här finns i princip allt. Under Desertörernas parasoll rymmer sig allt i en massiv framåtlutad – sväng-rock-pop-punk-energi-mix i ett tungt sällskap ... alltid så nära att ni i princip kan ta på oss.

Vi lever – 20 klassiker från Gävle
Skivan ”Vi lever – 20 klassiker från Gävle” är soundtracket till succéboken ”Vi lever - När rocken kom från Gävle”, av Anders Sundin och Peter Alzén. Under releasekvällen kommer man att spela lokala plattor, visa foton eftersom hela fotoutställningen från Länsmuseet nu flyttat till Gävle konserthus och självklart kommer även plattan att finnas till försäljning. En del akustiska uppträdanden kommer också att ske.

KAKEL i Gävle Konserthus riktar sig till alla som gillar en intim känsla med stående publik. På KAKEL hittar du det som verkligen är på G i popsverige. Mitt i konserthusets foajé bygger vi scenen för att skapa närhet mellan artist och publik. Många vill kalla det klubb, vi kallar det KAKEL!