Cirkusparken på Nordost är ett resultat av de boendes önskemål och idéer.

Gavlegårdarna - en av fyra finalister i tävling om Årets bästa renoveringsobjekt

Stadsdelen Nordost i centrala Gävle har de senaste åren genomgått en stor stadsdelsförnyelse och en omfattande renovering vilket nu har lett till en finalplats i Sveriges Allmännyttas tävling om Årets bästa renoveringsobjekt.

De olika projekten som tävlar ska utgå från de boende och deras behov och bedöms utifrån bland annat nytänkande, boendepåverkan, mötesplatser, ekonomi, bevarande av kvaliteter och mervärden som projektet bidrar med. Det som är nytt för årets tävlingsomgång är ett ökat fokus på hållbarhet i renoveringar.

Gavlegårdarnas projekt har omfattat allt från renovering av fasader och balkonger till nya gårdsplaner och nya moderna återvinningsrum. De boende i stadsdelen har haft stort inflytande i projektet, där både vuxna och barn har deltagit i arbetsgrupper och workshops kring den nya stadsdelen.

Den omtyckta Cirkusparken, som är både lek- och mötesplats för det nya Nordost, har exempelvis utformats enligt de boendes idéer och önskemål.

Sveriges Allmännytta, branschorganisation för 312 allmännyttiga bostadsföretag som förvaltar mer än hälften av Sveriges hyresbostäder, har tillsatt en jury som utser en vinnare vid Sveriges Allmännyttas fastighetsutvecklingsdag som genomförs digitalt den 31 augusti.

Övriga finalister är Tunabyggens renovering av bostadsområdet Tjärna Ängar, Enköpings Hyresbostäders renovering av Romberga och Svenska Bostäders ombyggnad av Kvarteret Hedvig.

Presskontakt Kommunikationschef