Förändrade uthyrningsregler med många fördelar

Förändrade uthyrningsregler med många fördelar

Gävle har bostadsbrist och allt kan inte lösas genom nybyggnation. Människor måste få större möjligheter att komma in på den befintliga bostadsmarknaden, och fler måste hitta rätt bostad när livet förändras.

För att stimulera flyttkedjor och en ökad rörlighet förändrar Gavlegårdarna nu sina uthyrningsregler.

Sveriges allmännyttiga bostadsbolag är medvetna om att dagens kösystem i många delar bidrar till en inlåsningseffekt på bostadsmarknaden. Att samla ihop tillräckligt med poäng till sin första lägenhet tar lång tid. Människor som har en bostad är alltför rädda om sina poäng och avstår kanske från att flytta, trots att livet och behoven förändras.

- Vi tittar ju på utvecklingen löpande och för dessutom diskussioner med både hyresgäster och andra intressenter, säger Cathrine Holgersson, vd för Gavlegårdarna.

- De närmaste åren ska vi bygga mycket och det pratas mycket om just nyproduktion, men vi måste komma ihåg att det nya alltid kommer att vara dyrare än vårt befintliga bestånd. Vi behöver ett flöde på marknaden så att fler bostäder frigörs i våra äldre fastigheter. Först då kan vi bidra till lyckade matchningar mellan de behov som finns.

Gavlegårdarna ändrar nu därför sina uthyrningsregler på flera sätt. En av de största nyheterna är att en kö i stället blir fyra – bostad, studentbostad, fordonplats och förråd.

- Här ser vi många positiva effekter. När kunden får ett objekt hos oss nollas poängen bara i den kötypen, i de övriga fortsätter man att samla. Flyttar du in i en lägenhet behåller du dina poäng i de andra tre och kan söka efter en fordonsplats eller ett förråd, säger Cathrine Holgersson och fortsätter:

- För studenter blir det en stor förbättring. Du kan fortsätta samla poäng i den vanliga bostadskön medan du pluggar, vilket ökar chanserna att fler studenter stannar kvar i Gävle efter sin examen. Det här är något som efterfrågats av representanter från Studentkåren och Högskolan.

Andra förändringar i reglerna styrs mot unga och andra grupper som idag står långt ifrån bostadsmarknaden.

- Det finns många som är i stort behov av en bostad, men som kanske inte hunnit samla så många poäng eller helt enkelt inte har planerat för sin bostadskarriär. Nu gör vi förbättringar i hanteringen av både Startbo-lägenheter för unga och lägenheter med snabb inflytt, som kan ge nya möjligheter för de grupperna, säger Cathrine Holgersson.

- Målet med hela den här förändringen är solklart. Ju större flöde vi har genom våra lägenheter, desto större chans att rätt person får rätt bostad. Det tjänar alla på.

Läs mer om alla förändringar och vad de betyder på gavlegardarna.se/nyauthyrningsregler

Presskontakt Kommunikationschef